امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایان ائتلاف تاکتیکی پایداری ها با قالیبافی های مجلس

جواد مرشدی : چهارشنبه گذشته و در انتخابات بهارستان ، اعضای هیات رئیسه مجلس یازدهم برای سومین سال فعالیت ، انتخاب شدند. این انتخابات ، در پی انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه و ماجرای خرید سیسمونی و تاثیر آنها بر فرجام سیاسی قالیباف با حساسیت ویژه ای از سوی فعالان سیاسی و طیفی از افکارعمومی پیگیری می شد .

نهایتا هم طیق پیش بینی های غالب، قالیباف به دلیل نداشتن رقبا و حتی رقیبی جدی و با بهره گیری از حمایت اغلب اعضای فراکسیون ۲۵۰ عضوی «انفلاب اسلامی»، توانست بار دیگر ، رئیس بماند اما ریزش آرای او ، زنگ هشدار معناداری بود که طنین آن به گوش ناظران بیرونی و قالیباف و حامیانش نیز رسید.

علت ریزش آرای رئیس مجلس ، موضوعی است که محمد علی پورمختار نماینده ادوار مجلس در گفت و کو با خبرآنلاین به واکاوی آن پرداخته و پیش بینی می کند، این روند نزولی آرا در انتخابات سال آینده هیات رئیسه نیز تکرار و ، بیشتر خواهد شد:

قالیباف در انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس با ۱۹۴ رای برنده میدان شد این در حالی است که او در دو دوره گذشته با ۲۳۰ رای به صندلی ریاست بهارستان تکیه زده بود ، علل این ریزش رای چه بود؟

بطور کلی ، ریشه این گونه ریزش رای ها را در عملکرد شخص مدیر باید جست و جو و تحلیل کرد. نمایندگان ، حساسیت زیادی روی هیات رئیسه و خصوصا شخص رئیس مجلس دارند و کارنامه آنان را رصد و نظارت غیرمستقیم می کنند . البته حساسیت آنان در این زمینه ، عجیب نیست زیرا طبق آیین نامه داخلی مجلس ، نمایندگان مجازند رئیس و هیات رئیسه را استیضاح هم کنند که معمولا از این ظرفیت خود استفاده نمی کنند اما اعتراض ها و انتقادهای آنان به عملکرد رئیس مجلس ، در انتخابات سالانه هیات رئیسه مجلس بازتاب می یابد . براین اساس ، ریزش آرای قالیباف ، گواه افزایش تعداد نمایندگان ناراضی از مدیریت اوست که ترجیح داده اند به هر علتی ،آرای خود را به رقبای قالیباف بدهند .

سفر خانواده قالیباف به ترکیه و بحث سیسمونی گیت ، چقدر در کاهش آرای قالیباف تاثیرگذار بود؟

اصل این سفر و خرید سیسمونی و انتقاده های گسترده افکارعومی و بخشی از نمایندگان هم ، تاثیر گذار ی منفی بر سبد رای قالیباف داشت .

شکاف در اردوگاه اصولگراین مجلس هم از دیگر عوامل افت رای چشمگیر قالیباف معرفی می شود . این ارزیابی چقدر واقع بینانه است ؟

به نظر می رسد طی دوسال گذشته ، جبهه پایداری ، انشقاقی فکری و عملی را ایجاد کرده که دامنه آن به فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون اصولگرای «انقلاب اسلامی» نیز کشیده شده است . تازه ترین و بارزترین نمود این انشقاق ، معرفی آقاتهرانی به عنوان نامزد ریاست مجلس و با هدف رقابت با قالیباف بود که هرچند ، نتیجه را به قالیباف واگذار کردند اما با لحاظ بضاعت پایداری ها در مجلس ، آقاتهرانی رای نسبتا خوبی کسب کرد.

پایان ائتلاف تاکتیکی پایداری ها با قالیبافی های مجلس

بیشتر بخوانید:

اشاره ای به انشقاق اصولگرایان در مجلس داشتید ، آیا این انشقاق ، در به توافق نرسیدن فراکسیون انقلاب اسلامی برای ارائه لیست واحد ۱۲ نامزد هیات رئیسه موثر بود؟ این اتفاق بی سابقه را می توان از متغیرهای دخیل در کاهش آرای قالیباف دانست ؟

انشقاق فعلی اصولگرایان ناشی از اختلاف نظری کلی درباره الگو و شیوه مطلوب کشورداری است جبهه پایداری ، دیدگاه خاص و متفاوتی درباره مدیریت کشور دارد که با رویکرد سایر اصولگرایان ، همسو نیست و همین تفاوت ، زمینه ساز اختلاف و سپس انشقاقی می شود که گستره آن ، محدود به مجلس نیست اما در انتخابات هیات رئیسه نمود یافت .

به طور مشخص ، رویکرد پایداری ها با دیدگاه کلی حزب منتسب به قالیباف ، یعنی «جمعیت پیشرفت و عدالت» ، تفاوت های عمده ای دارد و زمینه ائتلاف و اتحادی جدی میان دو طرف وجود ندارد. طی دوسال گذشته ، چون مقرر شده بود ،اختلاف ها، علنی نشود ، رفتار پارلمانی پایداری ها نیز همسو با قالیباف و حامیانش بود و در انتخابات هیات رئیسه هم ، به قالیباف رای دادند اما اینک و در سومین سال فعالیت مجلس یازدهم ،پایداری ها ، «ائتلاف تاکتیکی» خود را کنار گذاشتند و با انتقادهای مستقیم و غیرمستقیم رسانه ای از قالیباف و نیز اعلام نامزد مستقل برای ریاست مجلس ، نشان دادند که از پذیرش و ادامه ائتلاف تاکتیکی پیشین و تن دادن به الزامات آن ، منصرف شده اند.

برخی کارشناسان و نمایندگان معتقدند که طبق رویه مجالس ایران ، سال آخر دوره چهارساله فعالیت قوه مقننه،ریاست مجلس تغییری نمی کند ، مگر آنکه اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد . این ارزیابی را منطبق با واقعیت می دانید؟ پیش بینی تان از تعداد رای قالیباف در انتخابات ۱۴۰۲ چیست؟

نکته ای که درباره سنت تغییر نکردن رئیس مجلس در سال پایانی فعالیت آن اشاره کردید، نکته دقیقی است . اغلب نمایندگان می گویند در یکسال باقیمانده ، اتفاق خیلی خاصی نمی افتد، پس به همان رئیس قبلی رای بدهیم . الیته این نگاه ، شامل نمایندگان عضو یا حامی جبهه پایداری نیست زیرا تجربه ، تایید می کنند آنان در پیشبرد هدف گذاری های خود ، پایدار هستند و ثبات قدم دارند . حال ، اگر کارنامه مدیریتی قالیباف هم بحث برانگیز و اعتراضی شود ، ممکن است آرای او در انتخابات هیات رئیسه ۱۴۰۲ افزایش نداشته باشد و بالعکس با تشدید ریزش آرا مواجه شود.

سمت و سوی حرکت رهپویان چگونه خواهد بود؟

رهپویان با خروج زاکانی از مجلس برای عهدار شدن پست شهردار پایتخت ، فاقد مدیر و راهبری درون مجلس شده اند و انسجام چندانی ندارند. ولی آنها همین ارتباط و نزدیکی کنونی با جبهه پایداری را حفظ و شاید تقویت کنند.

۲۱۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *