امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

استاندار بوشهر: صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمدی زاده عصر سه شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر افزود: معاون اول رئیس جمهور در یک جلسه این چهار مناطق را مشخص و تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی جزو اولویت های اول کشور است، گفت: رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دغدغه و اصرار دارند که نفت خام به فرآورده و ارزش افزوده تبدیل و استفاده بهینه شود.

محمدی زاده گفت: اگر صنایع پایین دستی پتروشیمی و نفت فعال شود با یک سرمایه گذاری ۲ میلیارددلاری، هزاران شغل و ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: استان بوشهر از ظرفیت های متنوع و مزیت های زیادی از جمله در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری ، اقتصاد دریامحور، تجارت و بازرگانی و سایر حوزه های صنایع  پایین دستی و  تبدیلی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیش از  ۷۰ درصد از شهرهای بزرگ و مدرن ترین دنیا در کنار دریا و ساحل شکل گرفتند، افزود: وضعیت آب، خشکسالی ها، مصرف بی رویه از منابع زیرزمینی آب، کمبود آب برای صنایع و حتی شرب و سایر مولفه ها ، ایجاب می کند که صنایع سنگین و بزرگ و آب بر در حاشیه ساحل و دریا قرار گیرند که این موهبت بزرگ را خداوند به استان بوشهر عطا کرده است.

استاندار بوشهر افزود: انقلاب اسلامی درصدد است که ظرفیت هایی که در استان وجود دارد ، آنها را شکوفا کند و در این زمینه دولت سیزدهم برنامه ریزی مطلوبی کرده است.

وی بیان داشت: در دوران ستمشاهی به رغم اینکه ۶ میلیون روزانه بشکه نفت از این منطقه به جزیره خارگ انتقال و صادر می شد اما مردم آن زندگی فلاکت باری داشتند.

وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی و باورهایی که امام راحل، شهدا و رهبری در بین مردم ایجاد کرد، به قابلیت و توانمندی هایی رسیدیم  که می توانیم ادعا کنیم علاوه بر آبادانی سرزمین خود به کشورهای دوست هم کمک کنیم و کرده ایم.

محمدی زاده گفت:  توسعه همه جانبه استان بوشهر در اولویت کاری قرار دارد و باتوجه به اینکه دنبال جذب سرمایه و سرمایه گذار هستیم ، باید امکانات و زیرساخت ها را فراهم کنیم که  در این راستا توسعه شهرک های صنعتی  را در تمام شهرستان های استان بوشهر دنبال می کنیم.

استاندار بوشهر به قابلیت ها و مزیت های شهرستان دیلم و گناوه در شمال استان بوشهر اشاره کرد و افزود: این منطقه چهارراه نفت خام ایران و بزرگ ترین تلمبه خانه نفت ایران باقدمت ۶۰ سال مستقر است که نفت را برای صادرات به جزیره خارگ و در آینده به جاسک منتقل می کند.

وی گفت: وجود بزرگ ترین مخزن ذخیره نفت پتروامید با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت، قرار گرفتن یکی از مناطق فلات قاره ایران در امام حسن با میدان های نفتی بزرگ بهرگانسر، بهرگان ، نوروز، ابوذر از دیگر ظرفیت های بالقوه شمال استان است که در صادرات نفت نقش بسزایی ایفا می کند.

محمدی زاده بیان داشت: در آینده نیز قرار است، نفت منطقه غرب کارون در استان خوزستان شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران و یادآوران واقع در منطقه اروندان از طریق بهرگان و در مخازن این منطقه ذخیره و صادرات صورت گیرد.

استاندار بوشهر افزود: در محور قرار گرفتن پتروشیمی های کشور مابین  بزرگ ترین مناطق کشور عسلویه و ماهشهر از دیگر مزیت های منطقه شمال استان بوشهر است.

                                                استاندار بوشهر: صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان ایجاد می‌شود

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: پدیده توسعه هرچند یک واقعیت عینی، اجتماعی و اقتصادی است، اما مفهوم آن پیچیده و عمیقی دارد که با مفاهیم دیگری نظیر رشد تفاوت های چشمگیری را خواهد داشت.

محمدهادی رستمیان افزود: خوشحالیم که شروع عملیات پروژه های این چنینی که مفاهیم و مبانی عمیق توسعه را درپی دارد ، در شهرستان شمالی استان بوشهر شکل گرفته است.

وی اظهارکرد: مصوبه پروژه منطقه اقتصادی شمال استان بوشهر که در ۴ مهر ۱۳۸۹اخذ شده بود ، بیش از یک دهه غیر از تصویب آن اقدام خاصی صورت نگرفت که با سفر پرخیر و برکت آیت الله رئیسی به استان بوشهر در زمره مصوبات قرار گرفت و استاندار بوشهر بجد آن را پیگیری کرد.

وی گفت: در طرح مصوبه اولیه این پروژه ۳۹۰۰ هکتار اراضی پیش بینی شده بود که در گزارش ارزیابی زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، بررسی و به ۲ هزار و ۳ هکتار تقلیل یافت.

معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: برای دولت هم توسعه و هم حفاظت از محیط زیست و آب و خاک مهم است که در این پروژه به آن توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۲ هزار و ۳ هکتار، یک هزار و ۳۱۵ هکتار آن عملیاتی در قالب صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز اجرا خواهد شد و مابقی خدمات، پشتیبان  گمرک ،معابر و فضای سبز ، پیش بینی شده است.

منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر با رویکرد تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهر دیلم در نزدیکی روستای لیلتین واقع است.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *