امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روایت شاهد عینی از فروپاشی درونی وزارتی کلیدی

جواد مرشدی : بیش از سه ماه از استعفای وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی می گذرد، در این مدت وزارتخانه با سرپرستی محمد هادی زاهدی وفا اداره شد و حالا بناست ۲۹ شهریور نامه معرفی وی به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی اعلام شود. وی ۲۹ و ۳۰ شهریور در کمیسیون‌های پانزده گانه مجلس حاضر می‌شود و کارنامه علمی و

مدیریتی و برنامه‌های خود را برای تحول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ خواهد داد. اما باید دید با توجه به دستور اکید رئیس جمهوری در باره مسئولانی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند، نمایندگان مجلس بدون توجه به تحصیل فرزندان زاهدی وفا در خارج از کشور به وی رای اعتماد خواهند داد؟ خبر آنلاین در گفت وگو با محمود رضا حسنوند مشاور عبدالملکی و نماینده دوره هفتم مجلس به بررسی عملکرد وزیر مستعفی و سرپرست فعلی این وزارتخانه پرداخته است.

شما مشاور آقای عبدالملکی بودید؟

من دوره آقای عبدالملکی مشاور ایشان بودم ولی آنچه ایشان به آن اعتنا نمی کرد، مشاوران بودند. به همین دلیل به آقای عبدالملکی گفتم من دنبال سمت نیستم، پست من ستاره دار است، ولی دنبال حفظ حرمت هستم، اجازه ندهید حرمت ها را شکسته شود.

ارزیابی شما از دوره وزارت آقای عبدالملکی چیست؟

جوانی ، یکی از نقاط قوت ایشان بود. ایشان نیروی جوانی را باید در جهت مثبت مصرف می کردند که متاسفانه این طور نشد. آقای عبدالملکی اگر خودش تجربه وزرات را نداشت، حداقل باید از نیروهای درون وزارت استفاده می کرد، چون آن نیروها سابقه، و تجربه داشتند؛ کسانی در وزارتخانه حضور داشتند که دو دوره تجربه استانداری تهران را داشتند، قائم مقام وزیر بودند و یا نیروهای مشاور وزارت تعاون بودند، که متاسفانه رفتند و خانه نشین شدند. ایشان از آن نیروها استفاده نکرد. در عین حال نیروهایی آورده بود که درعین سلامت نفس ولی تجربه نداشتند و ناتوان بودند. فقط رزومه پر کردند وجاهای دیگر پست گرفتند. من چندین ساله مشاور هستم. مشاور یعنی چشم بینا و مغز متفکر وزیر. ولی از نیروهای باتجربه کمکی نگرفتند ، در نتیجه آقای عبدالملکی باعث شد درون سازمان از هم بپاشد.

ایشان چه لطماتی به وزارتخانه وارد کردند؟

نیرویی که ۳۰ سال زحمت کشیده و معاون مدیر کل شده، و الان باید مدیرکل و سپس بازنشسته شود، نیرویی ناکارآمد را به جای او می گذارند. طبیعی است روال همه امور باید به هم بریزد. آقای عبدالملکی با هزار و ۳۰۰ نفر مصاحبه کردند وگفتند، اینها مدیران آینده ما هستند. یعنی بخش عظیمی از تجربه و مغز سازمان را در آینده می خواستند کنار بگذارند که در عین حال زنگ خطری هم برای مدیران فعلی هم بود. باید تا کسب تجربه توسط نیروهای جدید، از آن ها استفاده می کردیم و از این طریق نیروهای جوان را پرورش می دادیم. ولی متاسفانه به جای به کارگیری از نظام استاد/ شاگردی، که یکی ار فن های داخل دستگاه ها است، کلاس تبدیل به حاکمیت شاگرد بر استاد شد. یعنی مشاور جوان آمده، به جای یک مدیر با سایقه ۳۰ سال کار کرده، قرار گرفته و مدیرکل باتجربه باید به جوان ناکارآمد درس پس می داد. این یکی از نقاط ضعف و لطماتی بود که آقای عبدالملکی به وزارتخانه وارد کرد. همچنین مصاحبه هایی که ایشان مثل افزایش ۵۷ درصدی حقوق انجام دادند، آیا دولت و مجلس می توانست بار مالی آن را تامین کند؟ آیا در بودجه چنین افزایشی آمده بود؟ یکباره ۵۷ درصد بر حقوق کارگر اضافه شد و اکر این را پرداخت نمی کردیم کارگر کف خیابان می آمد.

برای پرداخت هم دولت کسری بودجه داشت و با اعلام این عدد، وضعیت به ضرر کارگران شد. در حال حاضر کارخانجات ما نیروهای شان را دارند تعدیل می کنند. کارمندها هم می گویند مگر ما نیز در این تورم زندگی نمی کنیم، چرا برای کارگران ۵۷ درصد و برای ما ۱۰ درصد اضافه می شود. من سه بار آقای عبدالملکی را ملاقات کردم، و به ایشان هشدار دادم، گفتم شما سراغ ما نمی آیید، ولی طبق وظیفه این جا می آیم و می گویم، اگر این روند را ادامه دهید ۶ ماه دیگر شما نیستید.

روایت شاهد عینی از فروپاشی درونی وزارتی کلیدی

بیشتر بخوانید:

الان سه ماه است که وزارتخانه با سرپرست اداره می شود، عملکرد سه ماهه آقای زاهدی وفا را چگونه می بینید؟

آقای زاهدی وفا از نظر رضایت شغلی کارکنان، در این سه ماه بهتر کار کرده و کارمندان و کارکنان وزارتخانه نسبت به آقای عبدالملکی از ایشان رضایت بیشتری دارند. اما بیرون وزارتخانه، مسائل زیادی از جمله بهزیستی و شستا و … وجود دارد که همه این ها را باید روی هم ریخت تا بگوییم معدل سرپرست، این عدد شده است. البته در سه ماه قادر نیستیم عملکرد را ارزیابی کنیم و من هم آمار و ارقام دقیقی ندارم. سال گذشته بر اساس نظرسنجی مرکز شهید رجایی، وزراتخانه ما یکی از وزارتخانه ها ی تراز اول بود و الان جایگاه ما به زیر ده رسیده است. نمی دانم ایشان به عنوان وزیر چگونه می گفت با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد، ولی حداقل آقای زاهدی وفا این حرف ها را نمی زند.

در این مدت تعامل آقای زاهدی وفا با نمایندگان مجلس چگونه بوده است؟

این را باید از مجلسی ها بپرسید

شانس رای اعتماد ایشان را چقدر می دانید؟

من نماینده مجلس بودم و می دانم یک سری از نمایندگان به برنامه ها رای می دهند ، ایشان هم می رود و دفاع می کند. یک سری نمایندگان هم ملی فکر نمی کنند و برای حوزه انتخابیه خود یک سری وعده وعید ها می خواهند، از این رو بر اساس آن رای می دهند و فقط به منافع منطقه ای خود می اندیشند. البته این جا لابی گری هم نفش مهمی را ایفا می کند.

بحث تحصیل و دو تابعیتی بودن فرزندان آقای زاهدی وفا تا چه حد در رای نمایندگان تاثیر گذار خواهد بود؟

صد در صد تاثیر دارد و آن ها که مخالف ایشان هستند از این موضوع استفاده می کنند. یک سری از نمایندگان دنبال همین مسائل هستند.

یک وزیر کارآمد، برای سکانداری این وزارتخانه مهم باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

باید وزیری باشد که جای سه وزیر را پر کند، اینجا وزارتخانه ای است که ۳۵ درصد جامعه هدف کشور را در بر می گیرد. از آن موقعی که فرد به دنیا می آید تا وقتی که فوت می کند، با این وزارتخانه کار دارند. این وزراتخانه پیشانی شعارهای آقای رئیسی است زیرا بحث اشتغال، رفاه، خط فقر، تعاون و …دراین وزارتخانه رقم می خورد. همه این ها یعنی کسی که می خواهد وزیر این وزارتخانه شود، باید توان سه تا وزیر را داشته باشد. نمی شود یک شبه، یکی مثل آقای عبدالملکی که کار اجرایی هم نکرده، به وزارت گمارده شود، و از مشاوران هم استفاده نکند و عاقبت به چنین سرنوشتی دچار نشود. کسی که در وزارت تعاون قرار می گیرد، هم باید اقتصادی باشد تا در شرکت های شستا و تامین اجتماعی بتواند کار کند، هم باید آسیب های اجتماعی را بشناسد، تا بتواند دربحث بهزیستی کار کند و هم باید بتواند تعاونی ها را فعال کند.

تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، نیروی محرکه دولت است و وزیر بعدی حتی اگر سیاسی باشد، نباید سیاسی کاری کند؛ مدیرانی را در بخش های مختلف به کار بگمارد که واقعا اجرایی باشند و بتوانند کار کنند. اگر بناست وزیر سیاسی باشد و وزارتخانه هم سیاسی شود ، بهتر است آن را در وزارت کشور ادغام کنیم.

۲۱۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *