امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

استضیاح ۴ وزیر در مجلس مطرح است/قاسمی، فرد توانمندی بود/حوزه‌های اقتصادی نیاز به اصلاح دارند/وزارت صمت توانایی کار ندارد

جواد مرشدی: یک سال و اندی از شروع به‌کار دولت سیزدهم می گذرد و هنوز خیلی از وعده های رئیس دولت عملی نشده است،از داستان یارانه گرفته تا بحث حجاب که دیگر این روزها نقل محافل خارجی هم شده است . در این بین نمایندگان مجلس از قدرت نظارتی خود استفاده می کنندو پیشنهاد استیضاح می دهند، غافل از اینکه زورشان به لابی دولتی ها نمی رسد،دولت اول دو ماه فرصت می گیرد و سپس به کلی استیضاح منتفی می شود. وزیری در عین نا کارآمدی استعفا می دهد و رئیس دولت وی را رئیس مناطق آزاد می کند،گویی لجاجت و استفاده از دوستان در این دولت حرف اول را می زند . استفاده از مردان احمدی نژاد و جلیلی هم در این دولت بیداد کرده و گویی علیرغم ناکارآمدی ،سلسله وار در این دولت نقش آفرینی خواهند کرد. خبر آنلاین در گفت و گویی با لطف الله سیاهکلی نماینده مجلس ضرورت های ترمیم کابینه را بررسی می کند.

نظر شما در مورد ترمیم کابینه چیست؟ آیا نیازی به ترمیم کابینه به ویژه با هرج و مرج اقتصادی و سیاسی کنونی وجود دارد؟

من اعتقاد دارم که دولت باید کابینه را ترمیم کند. در این یک سال و چند ماهی که از دولت گذشته، فرصت‌ها سریع می گذرند؛ ۴ سال زمان کار، زمان بسیار کوتاهی است. بنابراین نباید فکر کنیم فرصت داریم ، خیر! الان دولت‌ها با فناوری زندگی می کنند و پشتوانه مدیریت، فناوری است. در دنیا مدیریت‌ها آنلاین شده و باید در لحظه تشخیص داد که مدیر قوی است یا ضعیف. البته ۱ سال و ۴ ماه زمان کمی نیست بنابراین این کابینه نیاز به ترمیم دارد و زمان نشان داد که برخی از وزارت خانه‌ها ضعیف هستند و مردم دارند این ضعف را می بینند. چون دولت آقای رئیسی شعار ایران قوی را داده، نباید این نکته از ذهنشان دور شود تا رفع عیب کنند. بنابراین از نظر من ترمیم کابینه، امروز از نان شب برای دولت واجب‌تر است.

به زعم شما کدام وزارت خانه‌ها بیشتر نیاز دارند وزیرشان عوض شود؟

من فکر می کنم الان وزارت بهداشت یکی از وزارت خانه‌هایی است که باید مورد توجه جهت اصلاح عملکرد و یا استیضاح قرار گیرد چرا که طبق گزارشی که در مجلس خوانده شد کمیسیون بهداشت اعتراضات شدیدی به عملکرد این وزارتخانه داشت ،در مورد وزارت راه شهر سازی نیز باید بگویم آقای قاسمی، فرد توانمندی بود و از پس کارها بر می آمد. از سوی دیگر حوزه‌های اقتصادی هم نیاز به اصلاح دارند و باید در آن جا هم اتفاقاتی بیفتد و از طرفی وزارت صمت واقعا توانایی کار را ندارد و نمی تواند وضعیتش را به سامان کند! وزارت صمت جزء وزارتخانه‌هایی است که باید اصلاح شود، آمار و ارقامی که می دهند واقعیت ندارد و ما داریم مستقیم می بینیم. در حوزه تعاون نیز جا بجایی صورت گرفت و امیدوار هستیم آقای مرتضوی بتواند امور را اصلاح کند آنجا حوزه خیلی بزرگی است و یکی از وزارت خانه‌هایی است که جایگاه اجتماعی و اقتصادی دارد. در هر صورت به نظر من حداقل باید روی ۳ یا ۴ وزیر کار شود.

https://media.khabaronline.ir/d/2022/05/06/4/5692559.jpg?ts=1651814466000

شما از اهالی استیضاح هستید، آیا در حال حاضر صحبتی در مورد استیضاح وزیری وجود دارد؟ (منهای وزیر صمت که قبلا بود و بعد مرتفع شد)

بله الان استیضاح چند وزیر درخواست شده است و هنوز در دستور کار قرار نگرفته ولی استیضاح ۳ الی ۴ وزیر در مجلس به شدت مطرح است.

می توانم مصداقی سوال بپرسم که کدام وزیر؟

خیر، پیش داوری نکنیم، ولی در دستور کار است و امیدوار هستیم که دولت در این زمینه‌ها هم فکری کند. مجلس واقعا دوست ندارد به کابینه لطمه‌ای بزند اما از اینطرف هم دارد دولت را تشویق می کند که خود دولت پیش دستی کند و رفع اشکال کند چون هم مجلس و هم دولت برچسب انقلابی دارند پس شیوه کارشان هم باید نماد و نمودی داشته باشد که مردم ببینند و حس کنند این دولت و مجلس دارند کاری می کنند ،بنابراین هرچقدر دولت جلوتر از مجلس گام بردارد و رفع عیب کند مجلس با آن همکاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *