امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل ناکامی تیم ملی از زبان تاج/ انتظار آن شکست سنگین را نداشتم!

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران درباره اظهار نظر تعدادی از بازیکنان تیم ملی ایران درباره آینده سرمربیگری این تیم گفت: با بازیکنان چند روز بودم و می‌دانم که مثلاً آزمون نمی‌تواند مربی را نگه دارد.

تاج در مورد اینکه آیا قبول دارد تیم ملی نتایج خوبی در جام جهانی نگرفته است، یادآور شد: تیم ملی با هیچ دوره‌ای در این دوره قابل مقایسه نبود. تمام تلاش‌ها برای عادی‌سازی فضای مسابقه بود و یکسری از داخل و خارج و دوستی مثل شما یا دشمنی در جایی دیگر و… شرایط عادی نبود. در مثالی در عربی می‌گویند درک کردنی هست، اما وصف کردنی نیست. خیلی‌ها می‌دانند در داخل و خارج چه افرادی علیه تیم ملی کار کردند تا نتیجه نگیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال که در شبکه ورزش حضور یافته بود، جملات خود را با بیان اینکه نمی‌خواهم احساسی صحبت کنم ادامه داد و افزود: نیامده‌ام از مربی دفاع کنم و احساسی حرف بزنم. شاید بخواهید کی‌روش را له کنید. قطعاً من انتظار باخت سنگین مقابل انگلیس را نداشتم و از مردم هم عذرخواهی کردم. مگر می‌شود بگویم بد نتیجه گرفته‌ایم و عذرخواهی هم نکنیم؟ اگر بخواهیم مسائل را باز کنیم که هیچ؛ مسائلی پیش آمد که این نتایج رقم خورد. در نیمه دوم به انگلیس سه بر دو باختیم و توپ هم به میله زدیم!

تاچ دوباره تاکید کرد: شرایط در بازی با انگلیس عادی نبود اما ۴ روز بعد بحثی بین مدیران و بازیکنان پیش آمد و خودشان به نتیجه رسیدند که اتفاقات خوبی نبوده است و مقابل ولز بازی قابل قبولی انجام دادیم. حتی با آمریکا که بازنده شدیم تیم ملی ایران بازی کرد. تا دقیقه ۹۹ هم آماده صعود بودیم و نصف قدم تا صعود فاصله داشتیم حتی به داور برای یک پنالتی اعتراض کردیم. گفت اگر هم پنالتی بود هم وقت تمام شده است و این حرف داور حرف درستی بود!

تاج در پاسخ به اینکه آیا مدیر فنی داشتیم گفت: هرگز! آقای کی روش خودش فنی است و نیازی ندارد. زمان اسکوچیچ هم نداشتیم‌. در ۲۰۱۸ هم نداشتیم.

وی در مورد اینکه چرا سرمربی تیم ملی انتخاب نمی‌شود، گفت: خیلی تیم‌ها مثل قطر و عربستان هم بعد از باخت و نتیحه نگرفتن سرمربی خود را عوض نکردند. عربستان هم مثل ما باخت. ما هم به همین قهرمان جهان یک بر صفر بازنده شدیم و ولز را بردیم و این‌ها را کنار هم برای چه می‌گذارید؟ می‌خواهید کی‌روش را بکوبید؟ صدا و سیما ملی است، نه میلی که میل شما بکشد یا نه

رئیس فدراسیون درباره زمان پرداخت طلب مارک ویلموتس گفت: باید این مبلغ را پرداخت کنیم. خوشبختانه فیفا در حال کمک کردن مبلغی به فدراسیون فوتبال است تا پول ویلموتس پرداخت شود. این مبلغ پرداخت هم شده است. پرونده ویلموتس ۴ میلیون دلار جریمه بود که ۶ میلیون دلار همراه با جرایم و ۵ درصدی که در رأی آمده بود با احتساب این مبالغ پرونده ویلموتس حدود ۶ میلیون دلار می‌شد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا برانکو جزو گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی است، گفت: اسم برانکو هم مطرح است.

تاج در خصوص اینکه آیا مذاکره میرشاد ماجدی با این مربی در عمان صحت دارد، توضیح داد: خیر، ماجدی مسئولیتی برای این کار نداشت. ما مذاکره‌ای با برانکو نکرده‌ایم اگر هم قرار است فدراسیون مذاکره‌ای انجام دهد باید من در جریان باشم. با برانکو و کی‌روش و هیچ گزینه دیگری هنوز صحبت نکرده‌ایم.

تاج که قصد داشت نکونام را سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا کند درباره عدم انتخاب او و آیا شانسی همچنان برای او باید قائل بود گفت: می‌خواستیم یک ایرانی‌سازی و مدل موفق با حضور نکونام به عنوان دستیار کی روش در جام جهانی انجام دهیم. به نکونام گفتیم شما در جام جهانی دستیار کی‌روش می‌شوید و هر نتیجه‌ای چه خوب چه بد در این رقابت‌ها بگیریم و حتی اگر هر سه بازی را هم می‌بردیم کی‌روش مدیر فنی و شما سرمربی در جام ملت‌ها می‌شوید اما جواد نتوانست بیاید.

تاج در خصوص اینکه نکونام اعلام کرده هیچکس از فدراسیون با من تماس نگرفته است، پاسخ داد: کی‌روش با او صحبت کرده بود. دوستان من با او صحبت کرده بودند. خود من با گرشاسبی مدیرعامل باشگاه و حتی ابراهیمی مدیرعامل کارخانه فولاد صحبت کردم.

او درباره احتمال حضو سایر گزینه‌های داخلی نظیر امیر قلعه نویی و فریاد مجیدی گفت: مجیدی جزو گزینه‌های خوبی است که می‌تواند به کشور ما کمک کند. من با قلعه‌نویی صحبتی نکردم ولی دوستانی که دارند طرح می‌کنند جزو گزینه‌ها است. علی دایی هم جزو گزینه‌ها است.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص پاداش بازیکنان تیم ملی و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون مثل وام ۱۰ میلیاردی برای تیم ملی و پاداش ۳۰-۴۰ میلیونی به کارمندان فدراسیون گفت: فدراسیون فوتبال آئین‌نامه‌ای دارد و مطابق مقررات برای برد و مساوی پاداش تعیین می‌کند، باخت که پاداشی ندارد. این آئین‌نامه سال‌ها است که اجرا می‌شود. مقابل انگلستان نبردیم و پاداشی هم ندادیم. وقتی ولز را بردیم باید پاداش پرداخت می‌کردیم و این کار را هم انجام دادیم. در بازی با آمریکا هم نبردیم و پاداش ندادیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره پاداش پر بحث حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی ایران تاکید کرد: پاداش صعود به جام جهانی که باید به بازیکنان تعلق می‌گرفت مربوط به قبل است. هنوز حواله خودرو به آنها پرداخت نشده اما بنا است پرداخت شود.
تاج درباره جلسه امروز خود با مدیران عامل باشگاه‌ها گفت: امروز همه مدیران باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک را جمع کردیم هرچند این جلسه سه ساعته را رسانه‌ای نکردیم اما مهم‌ترین صحبت ما در این جلسه غیر علنی این بود که باید تعلیق نشویم زیرا اگر این بار هم چنین اتفاقی بیفتد کل فدراسیون تعلیق می‌شود.

تاج خاطرنشان کرد: باید در نوجوانان و جوانان تلاش کنیم هرچند در سید ۴ هستیم اما باید بالا بیاییم. اردوهای خوبی هم برگزار شده است. دو روز قبل تیم جوانان از اردوی عمان بازگشت. اگر بخواهیم از نفرات جوانان در بزرگسالان استفاده کنیم بیش از اندازه جوانگرایی کرده‌ایم. البته هر کسی سرمربی تیم ملی آینده باشد یکی از مطالبات ما جوانگرایی است. باید بازیکن‌سالاری هم از بین برود. خیلی‌ها اعتقاد دارند باید ترکیبی از نفرات زیر ۲۱ سال به مسابقات امیدهای آسیا برویم.

او در واکنش به اینکه کی روش در یک دهه حضورش چه عملکردی داشته است اینگونه واکنش نشان داد: چند بار این سوال را در همین برنامه مطرح کردید؟ مشکل شما ندانستن نیست، نخواستن برای دانستن است اما من مکلف هستم به مردم که ولی نعمت ما هستند پاسخ بدهم.

وی ادامه داد: کی روش در دوره اول حضورش دو بار تیم ما را به جام جهانی برد و در ۲۰۱۸ بدون شکست ما را به جام جهانی رساند. نتایج آن دوره برخلاف جام جهانی برزیل بد نبود. خودتان پنج دقیقه قبل می‌گفتید مقابل آرژانتین خوب بازی کردیم و در دقیقه ۹۰ باختیم. در روسیه جام جهانی موفق داشتیم. صعود مهم است و امسال هم تا آخرین لحظه شانس صعود داشتیم.

رئیس فدراسیون درمورد اینکه آیا حق دارد به کی‌روش بگوید باید به خبرنگاران جواب بدهی، گفت: قدرت رئیس هر فدراسیون خیلی زیاد است اما این قدرت بر هر امری نقش نمی‌بندد. می‌تواند بگوید می‌توانم سرمربی را تغییر بدهم اما در برخی امور مثل ترکیب تیم ملی نمی‌توانم نظر بدهم.

رئیس فدراسیون فوتبال بار دیگر وی مواضع خود در دفاع از درآمدزایی باشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باشگاه‌ها باید ۵۱ درصد درامدزایی خود را در دفاترشان نشان دهند از راه فوتبال داشته اند. ما بحثی روی این نداریم صدا و سیما به باشگاه‌ها پولی که متعلق به دولت است را بدهد.

وی تأکید کرد: سازمان خصوصی سازی با جبلی صحبت کرده و او هم برنامه‌هایی دارد. یکی از اتفاقات بسیار مثبت این است که صدا و سیما مثلاً به جای ۱۰۰ همت که معادل هزار میلیارد می‌شود، ۱۵۰ همت بودجه داشته باشد. یعنی ۵۰ هزار میلیارد به بودجه اش اضافه شود. با احصا کردن این پول برای صدا و سیما، سازمان به باشگاه‌ها به جای کارخانه‌ها پول می‌دهد. کهطبق بندهای قانونی کارخانه‌های صنعتی نمی‌توانند بدهند.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: شاید خیلی‌ها موافق حرف من نباشند اما باید مسیری که دنیا رفته را برویم زیرا این راه بهترین است. باید حق پخش را به سمت استانداردسازی ببریم. برای تقسیم پول هم خیلی کار کردیم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ۴۰ درصد باید به صورت علی الحساب بین تمام باشگاه‌ها تقسیم شود. ۴۰ درصد هم بین تیم‌هایی که حق پخش و هوادار و بیننده دارند مثل استقلال و پرسپولیس داده شود. این مدل در دنیا مرسوم است.

او درباره اینکه هیچ شبکه دولتی در دنیا پول به فوتبال نمی‌دهد گفت: پول را دولت به صدا و سیما می‌دهد اما باید با دست قانونی بدهد. ما دولتی فکر کرده‌ایم که محروم می‌شویم‌. برای فیفا و AFC مهم این است که چه کسی بهره می‌برد و می‌گوید باید روند اصلاح شود. اگر روند را اصلاح کنید، سایر امور هم اصلاح می‌شود. باشگاه مطابق بودجه‌اش هزینه می‌کند و بازی جوانمردانه مالی از بین نمی‌رود.

رئیس فدراسیون تاکید کرد: قبول دارم صدا و سیما برای پخش همه بازی‌های جام جهانی زحمت زیادی کشید. برخی کشورهایی که در جام جهانی بودند، برای مردم‌شان چنین کاری نکردند اما می گویم صدا و سیما باید از راهی که فیفا و AFC می‌شناسند به فوتبال پول بدهد.

تاج در بین صحبت‌هایش ناگهان با این موضوع گه چه هدفی در جام ملت‌های آسیا دارند مواجه شد و گفت: بد است صدا و سیما وقتی من درمورد ریشه فوتبال حرف می‌زنم مجری اش ناگهان چنین سوالی بپرسد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *