امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اگر شهید سلیمانی زنده بود در جهت رفع دلخوری های مردم عمل می کرد/ شهید سلیمانی می گفت حزب و باند من موضوعیت ندارد

جواد مرشدی: سه سال از شهادت سردار دلها می گذرد و این روزها و در آستانه سالگرد شهادت این بزرگ مرد ایران اسلامی رنگ و بوی ویژه ای به خود گرفته و هزاران نفر قصد عزیمت بر مزار آن شهید والا مقام را دارند. سردار رشیدی که خود را نه به جناح خاصی منتسب می دانست و نه خواهان طرد افراد از احزاب مختلف بود. شهید قاسم سلیمانی همواره خواهان وفاق بین مردم و انقلاب بود و صیانت و دفاع از ایران اسلامی را در گرو یکپارچگی و وحدت ملی می دانست. به زعم سردار طلایی شهید سلیمانی به مردم نگاه مقطعی نداشت و مردم را به معنای واقعی در همه شرایط می دید، بی حجاب ، با حجاب، مسجدی و حزب الهی و غیرمسجدی را به یکسان می دید. این ویژگی هایی است که در کسی سراغ نداریم. گفت و گوی «خبرآنلاین» با سردار مرتضی طلایی به مناسبت سومین سالگرد این شهید بزرگوار را بخوانید:

منشاء نظرات و اندیشه های شهید سلیمانی از کجا سرچشمه می گیرد؟

این سوال بسیار مهمی است و تا زمانی که ما ریشه ها را مورد بررسی قرار ندهیم بقیه مسائل شاخ و برگ است. به اعتقاد بنده شهید سلیمانی در خداباوری و خدا محوری به یکی از بالاترین سطوح معرفت دست پیدا کرده بود، یعنی خداباوری و خدا محوری نه در کلام و گفتار ایشان بلکه در تمام زوایای اندیشه و گفتار و رفتار ایشان مشهود بود و مشاهده می شد. ما در کلام شهید سلیمانی هیچ وقت سخنی نشنیدیم که ناظر بر منافع ایشان و یا ناظر بر یک جریان فکری ، سیاسی و تشکیلاتی باشد .

بر اساس فرمایش شما شاخص های رفتاری ایشان آیا گواهی بر این بود که همواره منافع ملی بر منافع جناحی مقدم بود؟

بله ،اینکه وابسته به جناحی نبودند جای خود ولی برخی از ماها وقتی به یک سطحی از موقعیت های اجتماعی دست پیدا می کنیم و مناسبات مان را با سایرین برقرار می کنیم به خودی خود ناچار می شویم در یک جاهایی به گونه ای رفتار کنیم که با آن محموعه هایی که ارتباط داریم پالس مثبت بدهیم . شهید سلیمانی اگر چه به جهت زادگاه، پایگاه شکل گیری شخصیت شان در یک منطقه ای تاثیر گذار بودند، ولی هیچ وقت از خودشان پالسی نشان نمی دهند که بگویند من جریان خاصی را قبول دارم، تا جایی که به یاد داریم خیلی ها درکشور از این حرف ها می زنند اما وقتی به سطح زندگی ، گفتار وعملشان مراجعه می کنیم می بینیم همان درحد شعار و حرف های قشنگ زدن تمام می شود، ولی در مورد شهید سلیمانی اینگونه نیست . برای ایشان مردم محور بودند و این گروه و آن گروه و این شهر و آن شهر محور نبودند. آن‌جا که ایشان می گوید من فدای شما بشوم، خیلی حرف معنا داری است و کسی در آن سطح نیازی ندارد که چنین حرفی بزند.

بر اساس شنیده ها ایشان طرد افراد از جناح های مختلف سیاسی را نیز قبول نداشتند، به نظر شما چرا این منش را پیشه کرده بودند؟

بله ،چون ایشان انقلاب اسلامی را در قالب این جریان و آن جریان نمی دید. ایشان معتقد بودند صیانت و دفاع از ایران اسلامی در گرو یک پارچگی و وحدت ملی است .شهید سلیمانی به مردم نگاه مقطعی نداشت و مردم را به معنای واقعی در همه شرایط می دید،بی حجاب، با حجاب ، مسجدی و حزب اللهی و غیرمسجدی را می دید. این ویژگی هایی است که در کسی سراغ نداریم.

اگر شهید سلیمانی زنده بود در جهت رفع دلخوری های مردم از ما عمل می کرد/ شهید سلیمانی می گفت حزب و باند من موضوعیت ندارد

شما به حجاب اشاره کردید ،در جایی ایشان فرموده اند حتی آن دختر بی حجاب نیز دختر من است ، این در حالی است که الان اصلا چنین نگرشی کمتر وجود دارد و برخوردها کاملا متفاوت شده ، نظرتان در مورد نگاه شهید سلیمانی به مقوله حجاب و گشت ارشاد چیست؟

شهید سلیمانی یک شخصیت کلان نگر، مردم و انقلاب محور بودند و حاکمیت محور به مسائل نگاه می کردند. ما اگر بخواهیم نگاه شهید سلیمانی را نسبت به برخوردهای سیاسی و مختلف نگاه کنیم بهترین ملاک آن همین فرازهای سخنان خودشان است که در نشست با ائمه جمعه و جماعات قبل از شهادتشان فرمودند. آنجا خیلی صریح می گویند که حزب و باند من موضوعیت ندارد و ما باید همه را با هم ببینیم . اگر این ملاک ما باشد بطور طبیعی مشحص می شود که اگر خود شان هم الان بودند و از ایشان سوال می کردیم نسبت به این موضوعات همین اظهار نظر را می کرد که ما باید کاری کنیم که مردم و ارزش ها را حفظ بکنیم .باید به گونه ای ارزش ها را به مردم معرفی بکنیم که مردم شیفته ارزش ها شوند ،اگر سوابق ایشان را بررسی کنیم می بینیم ایشان از دل خیلی از همین افرادی که آنچنان مسلمان دو آتیشه و حزب اللهی و انقلابی هم نبوده اند ولی از دل همین ها نیروهای بسیار زیادی را به عنوان وفاداران به انقلاب و نظام جذب می کند. شهید سلیمانی علیرغم اینکه در قدرت بود ولی هرگز از قدرت برای حفظ قدرت استفاده نکرد و قدرت را در خدمت به مردم گرفته بود.

در زمان حیات ایشان اتفاقاتی در سال های ۷۸ ،۸۸ و ۹۸ افتاد ، در این غائله ها نیز آیا نگاه ایشان مردم محور بود؟

شهید سلیمانی مردم و حاکمیت را از هم جدا نمی دانست، ایشان انقلاب و مردم را از هم جدا نمی دانست .وی مردم و انقلاب را با هم می دید و با هم تعریف می کرد و تلاش می کرد که این پیوند را بین ملت و انقلاب برقرار کند . گاهی خطاب به ملت و گاهی خطاب به مسئولان در صدد نزدیکی مطالبی را گوشزد می کرد . نگاه ایشان نگاهی کلان بود و رفتارهایشان بر این اساس بود که بین مردم و انقلاب و مردم و حاکمیت فاصله ایجاد نشود .

دیدگاه های سیاسی و اجتماعی که سردار سلیمانی داشتند در شرایط موجود چه راهکارها و راه حل هایی برای حل مشکلات کنونی به ما می دهد ؟

شهید سلیمانی رابطه بسیار بسیار نزدیکی با رهبری داشتند و می توانیم نتیجه گیری کنیم که آرا و نظرات ایشان بر گرفته از نگاه و مواضع رهبری است و شهید سلیمانی نگاه رهبری را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و مردم دریافت کرده بود و بیان آن به نوعی بیان تفکرات و اندیشه های رهبری بود .بنابراین امروز هم اگر شهید سلیمانی بود تلاش می کرد با ارائه راه حل های مردمی، مردم با نظام و انقلاب و ولایت فاصله نگیرند. اگر ایشان بودند در جهت رفع دلخوری هایی که مردم از ما دارند عمل می کرد.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *