امروز: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

برنامه ۷ هزار صفحه ای را از آقای رئیسی خواستم، ارائه نداد/ انتظارات مردم بر اساس مقایسه زندگی در ایران با اروپا شکل گرفته

جواد مرشدی: حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در حوزه سیاست و اقتصاد ایران، از چهره های شاخص به شمار می رود. برای بررسی بحران های گریبانگیر کشور به محل تدریس ایشان یعنی دانشگاه امام صادق (ع) رفتیم.مصباحی مقدم در مورد راهکارهای حل مشکلات اقتصادی موجود به «خبرآنلاین» گفت: مشکل ساختاری اقتصاد در کشور ما این است که اقدام به خلق ثروت نمی کنیم، بلکه ثروت موجود را تقسیم می‌کنیم ، به همین دلیل کم می‌آوریم. ما با توجه به رشد جمعیت و انتظارات در ایران، با مقایسه آنان، با وضعیت امکانات زندگی و معیشت مردم در اروپا مواجه هستیم؛ زیرا مردمی که به اروپا سفر می کنند، انتظارات معیشتی ناشی از مقایسه را نه تنها خودشان، بلکه به دیگران نیز منتقل می کنند.

وی افزود: هرچند سفرها با توجه به قیمت ارز کاهش یافته، ولی انتظارات مردم با مقایسه اوضاع اقتصادی از طریق فضای مجازی صورت می گیرد. وی در ادامه گفت: از سویی ما با خلق ثروت مواجه نیستیم و از سوی دیگری با رشدانتظارات مواجه هستیم که این دو یک ناترازی را به وجود می آورد، در واقع هزینه های خانوار بیش از حقوق و هزینه های دولت بیش از دریافتی ها و درآمد دولت می شود، از این رو این هزینه ها چه برای خانوار و چه برای دولت استقراض را نیز افزایش می دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد گفته های رئیسی درباره ترمیم کابینه و سخنان نمایندگان مجلس در مورد استیضاح ها با اشاره به اینکه نگاه استراتریکی در دولت نمی بینند، اظهار داشت: آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده ام اما ایشان چیزی به من ارائه نکرد، ضمن اینکه شخصا پیشنهادهایی را به رئیس جمهور داده ام.

وی با بیان اینکه درحال حاضر به شدت با عضویت ایران در اف ای تی اف مخالف هستم علت این امر را در اختیار قراردادن ابزار برای تحریم های بیشتر توسط آمریکا عنوان کرد و افزود: در صورتی که آمریکا تحریم ها را بردارد، پیوستن ما به اف ای تی اف معنا دارد زیرا مبادلات بانکی مان با دیگران افزایش یافته و راه برای رفت و برگشت سرمایه تسهیل می شود.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که مشکل دولت الان فقدان استراتژی یا فقدان افراد توانمند است، گفت: این موضوع تلفیقی از این دو است، هم نداشتن استراتژی و هم عدم کفایت بعضی از مسئولان. وی ادامه داد: به نوعی متعارض عمل کردن در اقدامات نیز مسبب وضع موجود است؛ یعنی دولت وقتی بودجه را به مجلس می دهد اعلام می کند که این بودجه فاقد کسری است و از طرفی زیر بار تعهداتی می رود که مجلس بعد از همین بودجه برایش بار می کند و تسلیم می شود و به همه آنها عمل می کند.در مجموع اینکه اگر دولت نگاه بلند مدت نداشته باشد دچار روزمرگی می شود و الان دولت دچار روزمرگی شده و این روزمرگی برای ما کلاف سر در گم به وجود می آورد.

متن کامل این مصاحبه به زودی منتشر می شود.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *