امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تبعات انتقال فوتسال روسیه به AFC/پایان سلطه ایران و ژاپن در آسیا؟

به گزارش خبرنگار مهر، اتحادیه فوتبال روسیه چند ماه است که در حال بررسی طرحی برای انتقال به کنفدراسیون فوتبال آسیا است. روس‌ها بعد از حمله نظامی به کشور اوکراین، از سوی فیفا و اتحادیه اروپا از حضور در مسابقات بین المللی محروم شدند. اصلی ترین محرومیت برای روسیه، کنار گذاشته شدن از مرحله پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود و میزبان دوره گذشته جام جهانی از حضور در این رقابت‌ها محروم شد.

پس از آن بود که بعضی از کارشناسان و حتی سرمربی تیم ملی فوتبال روسیه درخواست کردند اتحادیه فوتبال این کشور به قاره آسیا منتقل بشود تا از این طریق بتوانند در رقابت‌های بین المللی حاضر بشوند و شانس حضور در رویدادهای بزرگ از جمله جام‌های جهانی فوتبال و فوتسال را از دست ندهند.

کمیته اجرایی اتحادیه روسیه روز گذشته تشکیل جلسه داد اما هنوز نتیجه مشخص و قطعی برای انتقال به قاره کهن به دست نیامده است. طبق اعلام رسانه‌های روس، تصمیم نهایی پیش از روز ۳۱ دسامبر گرفته خواهد شد.

پایان سلطه ایران و ژاپن در آسیا؟

اما به جز فوتبال روسیه که حضورش در قاره آسیا مباحث مختلف فنی و حقوقی را در این کشور به دنبال داشته است، فوتسال این کشور هم به عنوان یک تیم مدعی و قدرتمند در سطح جهان می‌تواند معادلات فوتسال در قاره آسیا را بر هم بزند.

فوتسال آسیا سالیان سال است که در سلطه دو کشور ایران و ژاپن قرار دارد. هرچند تیم‌هایی چون تایلند، ازبکستان، ویتنام، عراق، اندونزی و کویت در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در فوتسال تجربه کرده‌اند اما از ۱۶ دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا، ۱۲ عنوان قهرمانی به ایران رسیده است و ۴ عنوان به ژاپن.

با ورود احتمالی روسیه به آسیا این کشور هم بدون شک می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی در قاره کهن باشد و از نظر فنی در درجه اول تهدید بزرگی برای ایران و ژاپن خواهد بود.

تبعات انتقال فوتسال روسیه به AFC/ پایان سلطه ایران ژاپن در آسیا؟
روبینیو بازیکن برزیلی الاصل روسیه

افتخارات تیم ملی روسیه در جام جهانی و اروپا

روسیه در مسابقات جام جهانی تاکنون سه بار در جمع چهار تیم برتر قرار گرفته و یک عنوان نایب قهرمانی هم در کارنامه اش دارد. روس‌ها در سال ۱۹۹۶ به عنوان سومی جام جهانی رسیدند و در سال ۲۰۰۰ چهارم شدند. آنها در نهایت در سال ۲۰۱۶ با قبول شکست برابر آرژانتین در فینال، به نایب قهرمانی بسنده کردند.

در مسابقات قهرمانی اروپا اما روسیه همواره یکی از مدعیان اصلی و از تیم‌های پرافتخار محسوب می‌شود. یک عنوان قهرمانی (۱۹۹۹)، ۶ عنوان نایب قهرمانی (۱۹۹۶، ۲۰۰۵، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) و ۳ عنوان سومی (۲۰۰۱، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۸) نشان می‌دهد که روس‌ها از جمله قدرتهای انکارناپذیر فوتسال محسوب می‌شوند و می‌توانند ایران، ژاپن و دیگر تیم‌های آسیایی را به دردسر بیاندازند.

خطر اول بیخ گوش ایران!

اهمیت این موضوع برای فوتسال ایران بیشتر به چشم می‌آید چرا که مرحله مقدماتی فوتسال جام ملت‌های آسیا به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود. ایران به همراه تیم‌هایی چون ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و… در منطقه آسیای مرکزی حضور داشته و در این سال‌ها دردسر بزرگی برای صعود به مرحله نهایی نداشته است.

در صورت انتقال روسیه به AFC، این تیم هم به جمع تیم‌هایی اضافه می‌شود که در منطقه آسیای مرکزی حضور دارند و کار را در همین مرحله برای تیم‌هایی چون ایران و ازبکستان سخت خواهند کرد؛ هرچند که هنوز مشخص نیست با ابهامات فعلی، ایران با روسیه همگروه بشود یا نه.

دوره بعدی مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی این بازی‌ها از ۲ الی ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۰ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲) برنامه ریزی شده است و باید دید AFC در صورت حضور احتمالی روسیه گروهبندی بازی‌های منطقه آسیای مرکزی را به چه صورت انجام می‌دهد.

تبعات انتقال فوتسال روسیه به AFC/ پایان سلطه ایران ژاپن در آسیا؟
دیدار ایران و ژاپن در فینال جام ملت‌های ۲۰۲۲ آسیا

یک سهمیه جام جهانی برای روسیه رزرو شد؟

موضوع دیگر قابل اهمیت حضور روسیه در آسیا، رقابتی تر شدن دوره بعدی جام ملت‌های آسیا است که در واقع در حکم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ به حساب می‌آید. مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۲ الی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و پنج تیم برتر این مسابقات، سهمیه جام جهانی را هم کسب خواهند کرد.

بدون شک حضور روسیه فضا را برای تیم‌هایی چون عراق، اندونزی، ویتنام، چین، کره جنوبی، کویت و لبنان که همواره کار سختی برای صعود به جام جهانی داشته‌اند، تنگ‌تر خواهد کرد.

جایگاه روسیه در رنکینگ جهانی

البته باید به این موضوع هم توجه داشت که حضور روس‌ها در فوتسال آسیا می‌تواند توجهات بیشتر رسانه‌های بین المللی را به خود جلب کند. همچنین اسپانسرهای بین المللی هم ممکن است از نظر مالی حمایت بیشتری از فوتسال آسیا داشته باشند.

در رده بندی تیم‌های ملی فوتسال جهان که وب سایت futsalworldranking منتشر می‌کند، روسیه در حال حاضر در رده پنجم قرار دارد و ایران در رده هفتم. ژاپن که در سال ۲۰۲۲ در فینال مسابقات قهرمانی آسیا ایران را شکست داد و به عنوان قهرمانی رسید، در رده سیزدهم است. ازبکستان و تایلند هم دیگر تیم‌های آسیایی هستند که بالاتر از سایر کشورهای قاره کهن ایستاده‌اند.

تبعات انتقال فوتسال روسیه به AFC/ پایان سلطه ایران ژاپن در آسیا؟

نماینده روسیه در لیگ قهرمانان آسیا؟

اما حضور روسیه در فوتسال آسیا فقط به تیم ملی خلاصه نخواهد شد. روس‌ها احتمالاً در مسابقات لیگ قهرمانان فوتسال آسیا هم نماینده داشته باشند. لیگ قهرمانان آسیا در سال‌های اخیر به بهانه شیوع ویروس کرونا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تعطیل شد. آخرین دوره این بازی‌ها در سال ۲۰۱۹ برگزار شد.

AFC تصمیم گرفته تا این بازی‌ها را دوباره از سر بگیرد و طبق برنامه، ۱۶ تا ۲۷ آگوست ۲۰۲۳ (بیست و پنجم مرداد تا پنجم شهریور ۱۴۰۲) جام باشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

این رقابت‌ها هم تحت سلطه تیم‌های ایرانی و ژاپنی است. در این رقابتها که با فرمت و اسم لیگ قهرمانان از سال ۲۰۱۰ برگزار می‌شود، چهار عنوان به ایران، چهار عنوان به ژاپن (هر چهار قهرمانی برای ناگویا است) و دو عنوان متعلق به تایلند است.

در نهایت باید دید با انتقال روسیه به آسیا، فوتسال قاره کهن تحت تأثیر چه شرایط و اتفاقاتی قرار می‌گیرد و تبعات آن برای ایران و ژاپن چه خواهد بود.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *