امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونه برنامه «۷هزار صفحه ای» رئیسی گم شد؟! با ونزوئلایی شدن اقتصاد به زودی وعده های ۷۵۰ ستاد انتخاباتی دولت سیزدهم تکذیب می شود؟

گروه سیاسی: به دنبال بدقولی دولت در اولویت دادن به ارائه برنامه هفتم به مجلس و تحمیل برنامه لایحه بودجه بر خلاف توافق صورت گرفته رئیسی با قالیباف در جلسه سران قوا، معین الدین سعیدی نماینده چابهار در انتقاد به بی برنامگی دولت گفت «از برنامه ۷ هزار صفحه‌ای که آقای رئیس‌جمهور فرمودند حداقل ۷ صفحه را رو کنند تا ببینیم چه چیزی هست، ما که تا این لحظه چیزی ندیدیم»

در همین راستا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم اعلام کرد آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه‌ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده‌ام، اما چیزی به من ارائه نکرد.

به دنبال انتقادات به عدم ارائه برنامه هفت هزار صفحه ای رئیسی که بعد از یکسال و نیم از پیروزی او در انتخابات، هنوز منتشر نشده است، معاونت امور مجلس ریاست جمهور در بیانیه ای شتاب زده مدعی شد «این نقل قول را در کدام مناظره و یا سخنرانی از رئیس‌جمهور شنیده یا خوانده‌اند؟ و اگر به عنوان مثال گروهی از جوانان متعهد محصول تلاش های خود را با اساتید دانشگاه به اشتراک بگذارند ربط آن به رئیس جمهور چیست؟»

چگونه برنامه «۷هزار صفحه ای» رئیسی گم شد؟! با ونزوئلایی شدن اقتصاد به زودی وعده های 750 ستاد انتخاباتی دولت سیزدهم تکذیب می شود؟

ماجرای برنامه ۷هزار صفحه ای رئیسی چیست؟

در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ افراد زیادی بر روی نامزد پیروز در جبهه اصولگرایی شرط بندی می کردند. تمایل برای نزدیک شدن به نامزدهایی که احتمال پیروزی آنها بالا بود باعث می شد تا فعالان اصولگرا در اردوگاه رئیسی و جلیلی فعالیت مشترکی داشته باشند.

از سوی دیگر، در آن زمان به دلیل فقدان سوابق اجرایی رئیسی و جلیلی و بی تفاوتی نخبگان نسبت به این دو نامزد، تلاش رئیسی و جلیلی بر این نقطه متمرکز شد تا خود را نامزدهایی متخصص و دارای برنامه به مردم معرفی کنند.

در چنین شرایطی، کمپین انتخاباتی سعید جلیلی در کاشان دست به کار شد. ۲۳خرداد۱۴۰۰، محمدرضا رمضانعلی‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کاشان مدعی شد «سعید جلیلی راهکارهایی برای جهش ایران دارد و برنامه هفت هزار صفحه‌ای در حوزه‌های مختلف دارای برنامه‌های مدون و دقیق و کارآمد است»

این در شرایطی بود که فقط پنج روز به انتخابات باقی مانده بود و نامزدهای پوششی ابراهیم رئیسی که برای پوشش ناتوانی او در حوزه های سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ به میدان آمده بودند، یک به یک به نفع او کنار می رفتند.

سعید جلیلی که مسئولیت پوشش ضعف رئیسی در سیاست خارجی را برعهده داشت ۲۶خرداد۱۴۰۰ و دو روز مانده به انتخابات برای دومین بار هواداران خود را ناامید کرد و به نفع رئیسی انصراف داد.

در همان روز انصراف سعید جلیلی، تعدادی از کمپین های انتخاباتی او تعطیل و تعدادی دیگر در کمپین ابراهیم رئیسی مشغول فعالیت شدند. درست در همان روز انصراف جلیلی به نفع رئیسی، سیدحسین جعفری مسئول جنبش مرکزی جوانان انقلابی آیت الله رئیسی ، در مصاحبه ای از ارسال برنامه ای ۷هزار صفحه ای به روسای ۲۰۰ دانشگاه کشور خبر داد.

در نامه ی رئیس ستاد جوانان انقلابی رئیسی به روسای دانشگاه های کشور، تاکید شده بود این برنامه توسط « ۸۰ کارشناس زبده در ۷ هزار صفحه تهیه و تدوین گردیده است»

این در حالی است که قبل تر از اینها، سایت بولتن نیوز از رسانه های حامی رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، ۲۸اردیبهشت یعنی ۷روز قبل از اعلام کاندیداتوری رئیسی، در توضیح برنامه ۷هزار صفحه ای رئیسی که شایعات آن مطرح شده بود نوشت «تدوین این برنامه از همان ابتدا با اطلاع ایشان انجام شده و قرار بود در اختیار هر دولت انقلابی که بر سر کار می آید قرار گیرد. اما بعد از ثبت نام آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تیمی که این برنامه را تدوین کرده، آنرا در اختیار ایشان قرار می دهند. ایشان نیز با تایید کلی برنامه تدوین شده، تصمیم می گیرند تا آنرا به حدود ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی ارسال کرده و نظرات تخصصی خود را برای بهبود آنچه نوشته شده دریافت نمایند. و آن ۷ هزار صفحه برنامه، فعلا در این مرحله قرار دارد.»

چگونه برنامه «۷هزار صفحه ای» رئیسی گم شد؟! با ونزوئلایی شدن اقتصاد به زودی وعده های 750 ستاد انتخاباتی دولت سیزدهم تکذیب می شود؟

برنامه ای که بعد از انتخابات، تکذیب می شود

حالا بعد از یکسال و نیم از آغاز دولت رئیسی، روابط عمومی معاونت امور مجلس رئیسی بیانیه داده و اصل وجود ۷هزار صفحه برنامه رئیسی را تکذیب کرده و آشکار گفته این اظهارات توسط هواداران ابراهیم رئیسی بیان شده و شخص رئیسی چنین ادعایی نداشته است.

موضوعی که نشان می دهد دولت مدعی صادق الوعد بودن، علیرغم عدم تکذیب رئیسی در زمان انتخابات یا پس از آن، و با وجود درخواست اقتصاددان ها ، نمایندگان مجلس برای ارائه یک صفحه از این برنامه، تا به امروز نسخه ای از برنامه ۷هزار صفحه ای را منتشر نکرده است.

حال سوالی که در افکار عمومی مطرح می شود این است که شیوع چنین شیوه ناصوابی، نمایانگر چیست و چرا رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت نسبت به وقوع چنین مسایلی که منجر به کاهش اعتماد به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی می شود، حساس نیستند؟ حالا با ونزوئلایی شدن اقتصاد آیا متخصصان و افکار عمومی نباید انتظار داشته باشند که به زودی دیگر وعده های داده شده نیز مورد انکار قرار گیرد؟ زیرا در شرایطی که روابط عمومی معاونت امورمجلس دولت سیزدهم، گفته ها و اظهارنظرهای هواداران رئیسی را انکار می کند به طور طبیعی در ماه های آینده، وعده ها و گفته های مسئولان بیش از ۷۵۰ ستاد انتخاباتی رئیسی که در زمان انتخابات از جانب او وعده دادند، تکذیب خواهد شد.

بیشتر بخوانید

۲۱۶۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *