امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دستیار: آمریکا و انگلستان دست از سر ورزش ایران بر نمی‌دارند

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات بسکتبال با ویلچر قهرمانی جهان در سال جاری میلادی طی روزهای ۱۹ تا ۳۰ خردادماه به میزبانی دبی برگزار می‌شود و تیم ملی ایران هم یکی از ۱۶ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها خواهد بود. بر اساس قرعه کشی انجام شده برای این مسابقات، تیم ملی ایران در گروه D این رقابت‌ها با تیم‌های آمریکا، انگلیس و عراق همگروه شده است.

آمریکا و انگلیس در حالی به عنوان همگروهان ایران در مسابقات بسکتبال با ویلچر قهرمانی جهان معرفی شده‌اند که برگزارکننده فینال دوره پیشین این رقابت‌ها بودند که طی آن انگلیسی‌ها با کسب برتری به عنوان قهرمانی دست یافتند. البته که آمریکا برگزارکننده فینال بازی‌های پارالمپیک توکیو هم بود و موفق شد در آن رقابت با غلبه بر میزبان بازی‌ها به عنوان قهرمانی دست یابد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران که در دوره پیشین مسابقات قهرمانی جهان به عنوان چهارم بسنده کرد درحالی باید دیدارهای مقدماتی خود در دوره جدید این رقابت‌ها را برابر مدعیان بسکتبال با ویلچر جهان برگزار کند که سرمربی تیم ملی معتقد است که از نظر امکانات، ایران تا ۵۰ سال آینده هم به گرد پای این تیم‌ها نمی‌رسد با این حال او امیدوار است به شرط زود ملحق شدن لژیونرها، تیمش حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

محمدرضا دستیار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حضور تیم‌های قهرمان (انگلیس)، نایب قهرمان (آمریکا) و چهارم (ایران) دوره پیشین مسابقات قهرمانی جهان در یک گروه گویایی آغاز سخت کار در این رقابت‌ها است، گفت: البته نسبت به این قضیه بدبین نیستیم حتی آن را به فال نیک می‌گیریم از این حیث که بازیکنان مان با درک کامل از شرایط مسابقه و حریفان و اتکا به روحیه ایرانی بودن شأن، برای کسب مقامی بهتر از دوره قبل بجنگند.

وی در عین حال تصریح کرد: البته که خیلی خوب می‌دانیم کار سختی در مسابقات پیش رو داریم. آمریکا و انگلستان حریفان مقدماتی ما هستند با پیشینه‌ای عریض و طویل از مدال آوری، آنها از امکانات فوق العاده ای برخوردار هستند و از این حیث بسکتبال با ویلچر ایران تا ۵۰ سال آینده هم به گرد پای شأن نمی‌رسد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر با یادآوری اینکه در بازی‌های پارالمپیک ریو و توکیو هم تیم‌های آمریکا و انگلیس همگروه ایران بودند، خاطرنشان کرد: در فوتبال و جام جهانی هم اخیر هم این دو تیم با تیم ملی فوتبال ایران همگروه بودند. گویا آمریکا و انگلیس نمی‌خواهند دست از سر ورزش ایران بردارند.

دستیار با ابراز امیدواری از اینکه لژیونرهای تیم ملی بسکتبال با ویلچر به موقع به این تیم ملحق شوند، گفت: قطعاً با حضور لژیونرها تمرینات مان کیفیت بیشتری خواهد داشت و امیدوار به نتایج بهتری خواهیم بود. مشکل اما اینجاست که از این حیث با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم که امیدواریم آسیبی به اردوها و چگونگی حضور در مسابقات وارد نکند. بسکتبال با ویلچر ایران ملی پوشانی دارد که به عنوان لژیونر در اسپانیا، فرانسه و ترکیه بازی می‌کنند. مسابقات جهانی خردادماه برگزار می‌شود و لیگ اروپا یک ماه قبل از این رقابت‌ها تمام می‌شود. این حضور تنها یک ماهه لژیونرها می‌تواند به روند آماده سازی تیم آسیب بزند.

وی در این زمینه ادامه: مشکل عمده تر در مورد لژیونرهایی است که در ترکیه بازی می‌کنند. ترکیه به دلیل درگیری با کرونا نتوانست سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را به دست بیاورد. به همین دلیل مسابقات باشگاهی خود را تا تیرماه ادامه دار کرده است یعنی یک ماه بعد از مسابقات قهرمانی جهان؛ با این اوصاف برای در اختیار داشتن لژیونرهای مان که در ترکیه بازی می‌کنند، مشکل داریم. درست در روزهایی که نیاز داریم لژیونرها در اردو باشند، لیگ ترکیه وارد مرحله پلی آف می‌شود و تیم‌ها اجازه نمی‌دهد بازیکنی از ترکیب شان خارج شود. در این زمینه رایزنی‌هایی که با فدراسیون ترکیه داشته‌ایم اما تا به امروز کوتاه نیامده‌اند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر تاکید کرد: البته با باشگاه‌های ترکیه حق می‌دهیم به هر حال برای جذب بازیکن سرمایه گذاری کرده‌اند و نمی‌توانند به راحتی قید آنها را برای پلی آف بزننداما از طرفی ما هم نیاز داریم بازیکنان مان را حداقل در ماه پایانی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم آماگی لازم برای مسابقات جهانی را به دست بیاوریم. در این زمینه فدراسیون ایران هم وارد مذاکراتی شده تا مشکل حل و فصل شود.

وی همچنین در مورد برنامه‌های آماده سازی موردنظر تا زمان اعزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر به محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در دبی گفت: اردوی آماده سازی به صورت ماهی یکبار که پیگیری می‌شود. قصد داریم اردوی مشترکی با ترکیه داشته باشیم و در جریان اردو دیدارهای تدارکاتی هم برگزار کنیم. از طرفی به منظور انجام کلاس بندی باید زودتر به محل برگزاری مسابقات برویم. بنابراین این فرصت را داریم که با تیم‌هایی که همگروه مان نیستند دیدارهایی داشته باشیم.

دستیار در بخش پایانی گفت: شرایط اقتصادی فدراسیون را درک می‌کنیم. امروز هر اعزام به طور میانگین یک میلیارد تومان هزینه دارد. هر ویلچر هم ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. متوجه هستیم که برای فدراسیون جانبازان و کمیته ملی پارالمپیک تامین بودجه لازم برای این موارد ساده نیست. بنابراین به صورت کج دارمریض با شرایط کنار می آئیم و سعی داریم از حداقل امکانات برای کسب بهترین نتیجه استفاده کنیم.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *