امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

طراحی جهانی علیه ایران/ خبر غنی سازی ۸۴ درصد مقدمه یک اقدام خصمانه علیه ایران است/مواد منفجره را از لایه های حفاظتی ما عبور می دهند

جواد مرشدی: در آستانه نشست شورای حکام در وین شیطنت ها در مورد پرونده هسته ای ایران شدت گرفته و در آخرین واکنش ها از شناسایی اورانیوم با غنای ۸۴ درصد سخن به میان آمده است، امری که تاکنون هنوز تکذیب نشده، ولی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور از آن به عنوان سیاه‌نمایی و تحریف حقایق یاد کرد و گفت که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد، در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در پی این موضوع جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در توئیتی خواهان همکاری فوری ایران با آژانس انرژی هسته ای شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در صفحه توییترش نوشت: از گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران باخبر است و اطلاعات مقتضی را به شورای حکام ارائه خواهد کرد. همچنین مدیر کل آژانس با اذعان به اینکه ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای نساخته، گفت: ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد و ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد. «خبرآنلاین» در گفت و گو با رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در دولت دهم، به بررسی این موضوع پرداخت. فریدون عباسی دوانی معتقد است ما برای ساخت پیشران ها در آینده به اورانیوم با غنای بالای ۹۰ درصد نیاز داریم ولی در حال حاضر نیازی به افزایش سطح غنی سازی نداریم.

بلومبرگ گزارشی را در مورد شناسایی اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در ایران منتشر کرده ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این خبر را تکذیب نکرده ولی گفته اند هدف از این گزارش سیاه نمایی و تحریف حقایق است.نظر شما در این باره چیست؟

ما نیازی به اورانیوم با غنای ۸۴ درصد نداشته ایم که برنامه ای برای تولید آن داشته باشیم، نیازهای هر کشور برنامه های آن کشور را برای کارکردن روی یک صنعت یا برنامه تعیین می‌کند، پس ما این برنامه را نداریم ولی نیاز آتی ما به اورانیم بالای ۹۰ درصد است و هنوز به آنجا نرسیده ایم که بخواهیم به سمت تولید برویم.

چرا این نیاز را داریم ،با این مقدار اورانیوم بمب هسته ای می توان ساخت؟

چون ما برنامه ساخت پیشران های هسته ای را داریم، منظورم از پیشران زیردریایی های هسته ای است، زیردریایی هایی که رانش آن‌ها توسط راکتور هسته ای صورت بگیرد. این موضوع در برنامه جمهوری اسلامی ایران برای آینده وجود دارد و توانمندی اش را هم در کشور داریم، یعنی جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی بالای ۹۰ درصد، توانمندی دارد ولی هنوز نیاز نداریم که بخواهیم روی آن سرمایه گذاری کنیم. پس اگر کسی از جمهوری اسلامی احساس وحشت می کند، باید از توانمندی فنی ما در ساخت پیشران هسته ای بترسد و اینکه ما در اقیانوس ها حاضر خواهیم بود، همانطور که الان با تجهیزات فعلی مان هستیم. اینها جنگ روانی و تبلیغات برای اقدامات خصمانه توسط دشمنان است. یعنی اینها یک خبری را در فضای رسانه ای دنیا پخش می کنند، برای اینکه می خواهند شیطنت دیگری را انجام دهند. مسئولان باید هوشیار باشند، که این خبر، بی دلیل منتشر نشده و اینها یک برنامه ای دارند. آن‌ها تا حالا هرچه گفته اند خودشان آلودگی را در کشور ما ایجاد کرده اند، بنده معتقدم در موضوعات مورد مناقشه دیگری که ما با آژانس داشتیم آلودگی هایی را که می گویند، خودشان در کشور ایجاد کرده اند .

طراحی جهانی علیه ایران/ خبر غنی سازی ۸۴ درصد مقدمه یک اقدام خصمانه علیه ایران است/مواد منفجره را از لایه های حفاظتی ما عبور می دهند

متوجه دقیق منظور شما نشدم، بیشتر توضیح می فرمایید؟

آنها چگونه می آیند مواد منفجره را از لایه های حفاظتی ما عبور می دهند و می برند در تاسیسات هسته ای منفجر می کنند، یا چگونه با پهباد اقدامات خصمانه انجام می دهند ،اینها خودشان آلودگی هایی را ایجاد می کنند و بعد به آژانس فشار می آوردند که برو بازرسی کن و مسئولان ما هم که می خواهند اقدامات مثبتی انجام دهند و تعامل داشته باشند می روند آن اماکن را به آنها نشان می دهند و آنها مواردی را که از قبل خودشان گذاشته اند پیدا می کنند.

در نهایت نظر شما درباره خبر ۸۴ درصد غنی سازی چیست؟

اینکه ما برنامه تولید داشته باشیم نبوده است، این خبر مقدمه یک اقدام خصمانه است. آنها برنامه ریزی می کنند و خبری را در رسانه ها مطرح می کنند و بعد بر مبنای آن آژانس را به حرکت می اندازند.مگر حجم آلودگی میکروگرم چقدر است، یعنی می توانند آلودگی میکروگرم را در یک حفاظ سربی خیلی کوچک به اندازه یک کپسول آنتی بیوتیک وارد کشور کنند ضمنا در یک کپسول چندین گرم جا می شود و من می گویم به اندازه یک میلیونیوم گرم .این خباثت ها از آنها بر می آید و ما باید مواظب باشیم بعد از این اقدام رسانه ای اینها چه برنامه دیگری دارند، باید مراقب باشیم و از آن ها رو دست نخوریم.

شما گفتید در آینده برنامه داریم که به غنای ۹۰ درصد برسیم ،این آینده شامل چه زمانی می شود؟

مصوبه مجلس و دستور دولت به انرژی اتمی وجود دارد. در رابطه با ساخت پیشران هسته ای ،برای اینکه راکتور یا موتور پیشران هسته ای کوچک شده و به صورت فشرده در زیر دریایی قرار بگیرد، و زیردریایی بتواند در زمان طولانی مدت زیر آب بماند، و یا در اقیانوس ها حرکت کند، نیاز به اورانیوم با غنای بالا دارد و آن غنای بالای ۹۰ درصد است.

موضوع غنی سازی ۶۰ درصدی در فوردو چیست؟

ما مشکلی در غنی سازی نداریم و در هر حدی می توانیم غنی سازی کنیم،البته تحت نظر آژانس.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در توئیتی نوشته ایران فورا باید با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کند،به‌نظر شما ما با آژانس همکاری لازم را خواهیم داشت؟

مابه معاهدات بین المللی پایبندیم و ما هم نگران رفتارهای ضد حقوق بشری اتحادیه اروپا و آمریکا هستیم و من بعنوان یک مسئول در کشور به آنها تذکر می دهم و می گویم مراقب رفتارتان باشید ،جهان بیشتر از این معطل شما نخواهد بود. آنها باید رفتارشان را عوض کنند.

پانزدهم همین ماه نشست شورای حکام در وین برگزار خواهد شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی گزارش سه‌ماهه خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است ،در آن نشست بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دستور کار خواهد بود، این گزارش در موضع گیری این شورا در مورد ایران چقدر تاثیر گذار خواهد بود؟

تا آنجایی که من بررسی کرده ام در بیست سال گذشته هرگاه می خواهند حرکتی در آژانس انجام بدهند، مطبوعات سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان جلو می افتند و زمینه سازی می کنند، آمریکا هم پشت سر آن‌ها و در نهایت بیانیه ای را آماده می کنند. و بعد بیانیه به احتمال زیاد رای می آورد.

یعنی حتی چین و روسیه هم موافق آن رای خواهند بود؟

حتی اگر چین و روسیه هم رای ندهند باز رای خواهد آورد.

چرا؟

چون کشور هایی که در آنجا چیده شده اند نظر اکثریتی را می توانند تامین کنند ،معمولا این اتفاق افتاده ولی بیانیه ها و مصوبات شورای حکام ضمانت اجرایی ندارد .

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *