امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا «تیم اقتصادی مخبر» می ماند؟/ مقاومت رئیسی؛ به ضرر مردم، به نفع «بانیان وضع موجود»

گروه سیاسی: این روزها انتقاد از تیم اقتصادی دولت متاثر از افزایش نرخ ارز و همچنین انتشار آمار تورم که نشان دهنده تورم بالای ۷۰ درصد خوراکی ها و موادغذایی بود، افزایش یافته است. در همین راستا خبر ارسال درخواست نمایندگان مجلس به هیات رئیسه برای استیضاح خاندوزی وزیر اقتصاد، نوید این را می داد که مجلس تصمیم به انجام تغییرات در دولت دارد. مطالبه از مجلس برای نظارت موثر بر وزرا در هفته های اخیر از سوی افکارعمومی شدت گرفته است.

در همین راستا خبری در فضای مجازی منتشر شد که پرویز فتاح به‌جای مخبر راهی پاستور می‌شود تا سِمت معاون اولی را پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر عهده بگیرد. برابر این اخبار، تغییرات گویا به همین‌جا خلاصه نمی‌شد و از زاهدی‌وفا نیز قرار بود بعد از خداحافظیِ خودخواسته ی محسن رضایی به‌جای او در ساختمان معاونت اقتصادی دولت مستقر شود. این خبر در ادامه با واکنش پایگاه رسمی دولت مواجه شد و این پایگاه در توئیتی نوشت: «ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر معاون اول رئیس‌جمهور از اساس کذب است و هیچ تصمیمی در دولت در این زمینه وجود ندارد.»

این در حالی است که نامه نیوز مدعی شده بود «مسعود میرکاظمی برای پیشبرد تصمیمات و ایده‌هایی که در ذهن دارد با مقاومت فراوانی در جناح مقابل خود در کابینه مواجه است. او تا امروز مصرانه نظریات اقتصادی‌اش را پیگیر بوده و در جلسات تصمیم‌ساز تلاش فراوانی کرده تا آن‌ها را به ثمر برساند. او اما نیاز به یار کمکی در دولت دارد تا بتواند راحت‌تر در سال سخت اقتصادی۱۴۰۲ تنظیمات اقتصادی را انجام دهد. نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه به دولت رئیسی نشان می‌دهد که حلقه سیاسی پیرامون آقای رئیس‌جمهور به میرکاظمی نزدیک‌تر است؛ میرکاظمی به واسطه حمایت همین افراد تا امروز توانسته بر صندلی خود تکیه بزند. حالا آمدن فرد تازه‌ای -که به این حلقه نزدیک است- به درون کابینه، جانی تازه به اراده اقتصادی او خواهد بخشید.»

از وعده انتخاباتی برای حل مسایل اقتصادی تا «همینی که هست»/ مقاومت رئیسی؛ به ضرر مردم، به نفع «تیم اقتصادی»

توصیه نمایندگان مجلس به رئیسی: تیم اقتصادی را تغییر دهید

نمایندگان مجلس که اغلب از حامیان دولت ابراهیم رئیسی هستند از یک ماه قبل با شدت گرفتن تلاطمات ارزی، به رئیسی توصیه کردند تیم اقتصادی خود را متناسب با شرایط موجود تغییر دهد. عدم توجه دولت به توصیه مجلسی‌ها و ناامیدی نمایندگان از تیم اقتصادی در جریان جلسه غیرعلنی دولت با نمایندگان، آن‌ها را در موضع مطالبه از رئیس جمهور برای تغییر تیم اقتصادی قرار داده است.

در این راستا معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس یازدهم و عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در توئیتی نوشت: «آقای رئیس جمهور به‌نظرتون هنوز وقت تغییرات اساسی در تیم اقتصادی دولت نرسیده!؟ قیمت ‌سکه و ‌ارز هنوز جا داره یا تحمل مردم؟»

احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در توئیتی تاکید کرد: «قیمت دلار و طلا با سرعت رو به افزایش است و هر لحظه شاهد سقوط ارزش پول ملی هستیم، آقای رئیسی سفره مردم خیلی کوچک شده است، ضرورت دارد ضمن اصلاح تیم اقتصادی خود، از اقتصادانان کشور با هر گرایش سیاسی و فکری برای برون رفت از این بحران، استفاده و سیاست گذاری های غلط را اصلاح نمایید.»

جلال رشیدی کوچی دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در توئیتی نوشت: «سیاست‌های تیم‌ اقتصادی دولت در کنترل ارز تا این لحظه متاسفانه با شکست مواجه شده است. این روند تنها یک دستاورد دارد و آن ناامیدی بیشتر مردم است. امیدوارم رئیس جمهور محترم با تغییر تفکر اقتصادی حاکم بر دولت و اخذ تصمیمات شجاعانه و متفاوت با گذشته مسیر پیش‌رو را اصلاح کند.»

در همین راستا بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در توئیتی تاکید کرد:‌ «نقاط و اهداف مشترک بین مجلس و دولت قطعا باعث تعارف بین قوا نخواهد شد. دولت باید بپذیرد که تیم اقتصادی فعلی انسجام کافی برای فائق آمدن بر مشکلات کشور را ندارد. بهتر است تغییرات توسط خود دولت و در اسرع وقت صورت گیرد ولی در غیر این‌صورت مجلس دست به کار خواهد شد»

از وعده انتخاباتی برای حل مسایل اقتصادی تا «همینی که هست»/ مقاومت رئیسی؛ به ضرر مردم، به نفع «تیم اقتصادی»
تیم اقتصادی دولت رئیسی

پدران و مادران شرمنده فرزندان شان هستند

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در تبیین تاثیر وضع موجود اقتصاد بر زندگی مردم گفته «پدران و مادران شرمنده فرزندان‌شان هستند. اقتصاد با بشود یا نشود درست نمی شود. در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کنید و مدیران اقتصادی خود را عوض کنید. خطاب به رئیس جمهور، گفت: قرار بود شما بیایید که اوضاع مردم بهتر شود که نشد و بدتر از گذشته شد. گفتید برای همه مشکلات برنامه دارید و اختیارات کافی داشته و هیچ مانعی ندارید. گفتید مشکلات سفره مردم کاری به تحریم ندارد. آقای رئیس جمهور دلار ۵۰ هزار تومان شده و قیمت گوشت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و از طرفی سکه ۳۰ میلیون تومان شده است.»

رئیسی با مدیریت «همینی که هست» موافق است؟

علیرضابیگی، نماینده مجلس، درباره حضور محمد مخبر در جلسه غیرعلنی دولت با نمایندگان، گفته «غیرمسئولانه ترین پاسخی را که می توان از یک مسئول شنید، ما امروز از رئیس تیم اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور شنیدیم. ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه‌ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید و ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم و «همینی که هست» استنباط ما از جلسه با آقای مخبر و تیم اقتصادی دولت این است که برنامه‌ای برای برون‌رفت از شرایط موجود وجود ندارد.»

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس نیز گفته: «آقای رئیسی در مناظرات انتخاباتی مدیریت را به ویژه در موضوع اقتصادی حلقه مفقوده کشور اعلام کردید و این مهم مردم را امیدوار کرد که حداقل در دولت شما آرایش مدیریت اقتصادی در مسیر درست قرار می‌گیرد. چرا تیم اقتصادی دولت شما نسبت به تورم فزاینده و شرایط نابسامان اقتصادی هیچ‌گونه راهبرد مناسب ندارد. آنچه معلوم است به ناکارآمدی مدیران برمی‌گردد»

تصمیم برای تغییر وضعیت موجود با رئیسی است

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد به طور لحظه‌ای درحال رشد است، قرارگاه اقتصادی دولت رئیسی به فرماندهی محمدمخبر، معتقد است در داخل آرامش برقرار است و تیم اقتصادی بهتر از آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که مسئولیت عملکرد دولت با ابراهیم رئیسی است و با افزایش نرخ دلار، قیمت کالاهای غیروابسته به دلار در حال افزایش است. چه آن‌که قالیباف در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی گفته «در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم».

این موضوع نشان می دهد توصیه های کارشناسی از جانب مجلس از یک ماه قبل به دولت ارائه شده اما متاسفانه تیم اقتصادی دولت به فرماندهی محمدمخبر نسبت به عمل به توصیه کارشناسان واکنش موثری نداشته است. عمل نکردن به توصیه ها در حالی است که مخبر در جلسه غیرعلنی با نمایندگان نیز از وضع موجود دفاع کرده و صراحتا گفته «همینی که هست!» و «بهتر از ما پیدا نمی کنید!»

۲۱۶۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *