امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دو ساعت جلسه غیرعلنی مجلس/مشکینی: مجلس، وزراء و دولت را می تواند استیضاح کند/کار از تذکر گذشته است

جواد مرشدی: تا قبل از بهمن ماه، نمایندگان مجلس با انتقادهای فراوان از تیم اقتصادی دولت صحبت از استیضاح ۹ وزیر دولت می کردند، ولی گویی با توجه به اینکه در سال آخر نمایندگی قرار گرفته‌اند، این موضوع کاملا به وادی فراموشی سپرده شده و آنان به‌جای استیضاح، تصمیم بر حمایت از دولت گرفته‌اند و با همان شعار یک دست بودن دولت ومجلس وضعیت معیشتی مردم را از یاد برده اند.

آن‌ها که با رای و انتخاب مردم بر کرسی پارلمان نشسته‌اند در راستای یکسویی با دولت، اولویت را همراهی با دولت می دانند و ظاهرا در برابر حقیقت ها و مشکلات اقتصادی مردم چشم ها را بسته اند. برخی از نمایندگان ایجاد تغییرات را بر گردن دولت می اندازند. در گفت و گوی «خبرآنلاین» با محمود عباس زاده مشکینی مدیر کل اسبق سیاسی وزرات کشور وی نوید اصلاح امور در سال آینده را داد و از جلسه غیر علنی دیروز مجلس در این مورد گفت.

چند وقتی است که نمایندگان از استیضاح ۹ وزیر حرف می زنند ولی عملا اتفاقی نمی افتد و تیم ضعیف اقتصادی دولت کماکان پا برجا ست و شرایط اقتصادی هم آشفته تر از گذشته.ظاهرا مجلس در برابر دولت کوتاه آمده است ،در این خصوص چه نظری دارید؟

نکته اول اینکه بنده ازابتدا و از روز رای اعتماد شاید تنها مخالف جدی برنامه های اقتصادی دولت آقای رئیسی بودم، من در آنجا گفتم که تیم اقتصادی دولت کارآمد نیست و دولت به جای اینکه یک صفحه انشاء را به عنوان برنامه بیاورد که مثلا رشد اقتصادی، تورم و اشتغال را چه خواهد کرد، بهتر است روی تیم اقتصادی اش کار کند. این موضوع همان زمان منتشر شد. نکته دوم اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ما مشکلات ساختاری است، یعنی ما نیاز به یک سری تصمیمات ساختاری داریم. سومین نکته این است که بخشی از مسائل اقتصادی

ما در اقتصاد خُرد نیست بلکه در اقتصاد سیاسی است. چهارم بنا به دلایلی که در حال حاضر نمی خواهم به آن‌ها بپردازم فشار رقبای بین المللی است که اکنون خیلی زیاد شده است تا حدی که آن‌ها فرآیند مقابله با جمهوری اسلامی ایران را تقریبا تغییر داده اند و حتی از آوردن فشارهای ضد امنیتی هم ابایی ندارند. این جنگ ترکیبی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، واقعا یک موضوع جدی است. بالاخره اقتصاد ما بی تاثیر از این فشارها نیست، البته من اعتقاد دارم مدیریت هوشمندانه می‌تواند پیچیده‌ترین مسائل را نیز حل کند، بنده مسائل کشور را لاینحل نمی بینم. فرض بر این است کسانی که می‌آیند مسئولیت دولت را برعهده می‌گیرند، به طور قطع شرایط را مطالعه کرده اند و چشم انداز کشور و محدودیت ها را می‌دانند و با وجود محدودیت‌ها قول و قرار می گذارند و با علم به محدودیت ها به مردم وعده می دهند.

با این تفسیر پس چرا وعده های دولت سیزدهم محقق نشده است؟

بله با این مطالعه و آگاهی از شرایط اصولا باید از پس مشکلات و مسائل بر بیایند.

به‌نظر شما در این مورد مجلس کوتاهی نکرده است؟

مجلس نباید کوتاه بیاید، البته من اعتقاد دارم هنوز زود است که بگوییم مجلس کوتاه آمده است.

ولی در عمل این اتفاق افتاده است.

مجلس دیروز دو ساعت جلسه غیر علنی داشت و در آن‌جا خیلی شفاف مشکلات مطرح شد، ما در حین نقد دولت و وادار کردن آن به پاسخگویی باید از دولت حمایت هم بکنیم. البته الان بحث استیضاح برخی از وزرا در مجلس وجود دارد ولی تا یک استیضاح بخواهد ساماندهی شود و سر و سامان بگیرد، زمان می برد، در عین حال که درست نیست تا زمان استیضاح این صحبت ها به بیرون درز کند و وضعیت موجود در آن وزارتخانه متزلزل شود.

دو ساعت جلسه غیرعلنی مجلس/مشکینی: مجلس، وزراء و دولت را می تواند استیضاح کند/کار از تذکر گذشته است

نمایندگان مجلس با اعتماد و رای مردم بر کرسی نشسته اند و وکلای مردم هستند. آیا نباید در جهت منافع مردم گام بردارند؟

بله ما نماینده مردم هستیم، موضع من هم کاملا مشخص است و من اصلا ملاحظه ندارم. این وضعیت قابل تداوم نیست، به‌نظر من مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد و این موضوع در جلسه غیر علنی دیروز کاملا مشخص بود و شما ان شالله در روزهای آتی شاهد اخبار خوب و تعیین کننده‌ای خواهید بود.

یعنی مجلس برنامه استیضاح دارد و یا به تذکر به دولت بسنده خواهد کرد؟

کاراز تذکر گذشته است و کارهای جدی تر از تذکر باید صورت بگیرد.

ازجمله استیضاح؟

استیضاح هم یک بخش از ابزارهای مجلس است، مجلس می تواند وزرا و دولت را استیضاح کند.

برخی نماینده ها معتقدند که یکی از دلایل عدم استیضاح این است که معرفی وزیر جایگزین زمان بر خواهد بود و از طرفی شاید فرد جایگزین ناکارآمدتر از وزیر فعلی باشد، از این جهت می گویند بهتر است خود دولت کابینه را تغییر دهد.

نه مجلس ۲۹۰ نماینده دارد و نمایندگانی که با استیضاح موافق نیستند از این حرف ها می زنند ولی در نهایت رای اکثریت مجلس تعیین کننده است.

برخی می گویند چون سال آخر مجلس دوازدهم است نمایندگان به دلیل کسب رای در سال آینده کوتاه می آیند.

نه اتفاقا در سال آخر نماینده می خواهد خودش را به مردم نشان دهد واگر کاهلی و سستی در کارش بوده آن را جبران کند.

نظرتان در مورد لابی وزرا در مورد منتفی شدن این استیضاح ها چیست؟

بعضی وقت‌ها ممکن است نماینده ای انگیزه خاصی از استیضاح داشته باشد، مثلا در حوزه انتخابیه اش انتظاری از وزیر داشته و عملی نشده و آمده استیضاح را امضا کرده و فردا وزیر می‌رود مشکل را حل می کند و ایشان نیز امضایش را پس می گیرد. این موضوع کم و بیش در همه مجالس بوده و در این مجلس هم هست. اما استیضاحی که مبنا داشته باشد و با نگرش کشورداری شکل گرفته باشد، امضاهایش با این لابی‌ها پس گرفته نمی شود. به‌نظر من این مجلس درسال آینده (۱۴۰۲) درهدایت و واداشتن دولت به پاسخگویی سال متفاوتی خواهد داشت و مجلس جدی‌تری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *