امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش امر به معروف ستاد را قبول ندارم / ارتباط “ستاد امر به معروف “با مردم کم است/ موارد جرم برای مردم و آمران مشخص نیست

جواد مرشدی: چیزی به آغاز ماه مبارک رمضان نمانده و دستگاه‌های مربوطه در تدارک استقبال از ماه میهمانی خدا هستند. در کشور اسلامی ما روزه‌خواری از مصادیق منکر محسوب می‌شود و در گذشته و در مواردی کار به مجازات هم کشیده شده. از این رو اواسط همین هفته ستاد امر به معروف و نهی از منکر به‌منظور بررسی اقدامات پیش‌بینی شده برای حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و مصادف شدن این ماه با فصل بهار تشکیل جلسه داد. حساسیت لازم در مورد منکر روزه‌خواری و عزم همه دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از عادی‌سازی روزه خواری، و اشاره به برخی شایعات توسط فضای مجازی از موارد بحث در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود. «خبرآنلاین» در گفت‌و گو با احمد کریمی اصفهانی دبیر کل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار و نماینده این صنف برای شرکت در جلسه ستاد امر به معروف در این خصوص، در باره نحوه برخورد با روزه خواران گفت‌و گویی انجام داده که در پی می‌آید.

به‌عنوان دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد روزه‌خواری شرکت داشتید؟

نه ،چون من با آن‌ها اختلاف دید دارم شرکت نکردم.

یعنی نگاه شما متفاوت از آن‌هاست؟

من عرض کردم در مورد مسائلی که ما آن‌جا تصمیم می‌گیریم باید منطقی و حساب شده باشد و علاوه بر آن قدرت بازدارندگی داشته باشد، ضمن این‌که باید تدریجی مسائل را پیش ببریم. امر به معروف قبل از هر چیز باید در دستگاه‌های نظام نهادینه شود و اگر چنین نشود ما نمی‌توانیم در جامعه آن را به مرحله اجرا بگذاریم. مضافا این‌که موارد کاملا مشخص نیست که باید چگونه عمل کنیم. چرا که باید هم مردم توجیه باشند و هم کسی که می‌خواهد آمر به معروف و ناهی از منکر باشد. باید افراد جامعه بدانند چه چیزهایی منکر و چه چیزهایی معروف است.

توجیه نبودن عامل و نحوه برخورد غلط وی منجر به لجاجت برخی نخواهد شد؟

بنای خیلی‌ها بر این نیست که خدای ناکرده لجبازی کنند و می‌دانند آنچه که خدا گفته به نفعشان است، منتهی به شرطی که درست توجیه شوند. وظایف ستاد امر به معروف قبل ازاین‌که به‌صورت فیزیکی کار را شروع کند بیشتر این چیزها است. این موارد را بارها در جلسات گذشته گوشزد کرده‌ام و چون ترتیب اثری داده نشده دیگر بنده زیاد رغبتی برای حضور درجلسات ندارم. من این‌جور که این‌ها اقدام می‌کنند، قبول ندارم چون امر به معروف را باید با یک روش خاصی که اثر گذار باشد بررسی و اعمال کرد.

روش امر به معروف ستاد را قبول ندارم / ارتباط "ستاد امر به معروف "با مردم کم است/ موارد جرم برای مردم و آمران مشخص نیست

به نظر شما انجام چه کارهایی اثر گذار و قدرت بازدارندگی را بیشتر خواهد کرد؟

اولین کار این است که ما باید از نظر فرهنگی یک کار گسترده در این رابطه انجام دهیم و بعد از کار فرهنگی روش‌های تشویقی و تنبیهی باید به‌صورتی باشد که بتواند اثر گذار باشد. آخرین موردی که ممکن است به آن برسیم مجازات است، نه این‌که اول مجازات باشد و کار آخر را اول بکنیم. ما در ابتدا باید این مقدمات را انجام دهیم و مستقیم به سمت مجازات نرویم.

البته قبول دارید که خیلی از مردم رعایت می کنند.

بله، به‌لحاظ این‌که ما یک کشور اسلامی هستیم، خیلی‌ها رعایت می‌کنند و به شرطی که بتوانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم، بقیه نیز رعایت خواهند کرد. ارتباط ستاد امر به معروف با مردم کم است، این ارتباط باید خیلی گسترده‌تر از آن چیزی باشد که امروز ما شاهد آن هستیم.

یعنی شما با مجازات اولیه مخالف هستید؟

بله من می‌گویم باید کاملا مردم را توجیه کرد، بعضی مواقع خود آمرین هم در نوع برخورد توجیه نیستند. در منزل در روش برخورد با فرزند هم باید از روش های صحیح استفاده کرد تا جواب دهد، مردم هم مثل خانواده ما هستند و اگر ما به همان صورتی که در منزل با فرزند خود عمل می‌کنیم عمل کنیم، جواب خواهیم گرفت چون هیچ موقع در منزل اول چوب تنبیه را بر نمی‌داریم، مراحل مختلف را می‌گذرانیم و در نهایت به تنبیه می‌رسیم، جامعه هم همین‌طور است و نباید در ابتدا با مجازات شروع کنیم.

بیشتر بخوانید:

آقاتهرانی: مجلس آمادگی «جرم انگاری» و «اصلاح» قوانین حجاب را دارد / متأسفانه‌، نهی از منکر در کشور، یک مقدار «سست» شده، می‌گویند «تأثیر ندارد»

واکنش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان نسبت به تحریم ستاد کشور توسط انگلیس

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *