امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وقت برای جلسه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم، چون درگیر لایحه بودجه بودیم

خبرآنلاین پیشنهاد یک کمیته «حقیقت یاب» را در باره ریشه‌یابی مسمومیت‌های دانش‌آموزان داد، زیرا داستان مسمومیت دانش‌آموزان به یک موضوع امنیتی تبدیل شده، امروز خبرگزاری فارس هم از دستگیری سه نفر خبر داد. فکر می‌کنید در شرایط کنونی می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا ماجرای مسمومیت‌ها به سرانجام برسد؟

آقای رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور پیگیری این موضوع کردند تا باهماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی عاملان، اقدام کند. وزیر کشور مامور بررسی و ریشه‌یابی پدیده مسمومیت‌ها شده تا دریابد این مشکل ریشه داخلی دارد یا خارجی و با خدای ناکرده اتفاقات دیگری است که ممکن است در پشت پرده اتفاق بیفتد. الآن نمی‌شود اظهارنظر صریحی به عمل آورد که بر چه اساسی این اتفاقات رخ داده است.

عده‌ای آن‌را تلاش برای ایجاد شکاف در جامعه می‌دانند و برخی دیگر از یک خط فکری و انحراف آن می‌گویند. به‌نظر شما این وقایع به کدام نظر نزدیک‌تر است؟

عده‌ای آن را تلقین و بی‌ارتباط به مسائل جسمی می‌دانند و برخی اعتقاد دارند این مسمومیت ریشه بیولوژیک دارد، برخی نیز معتقد هستند ممکن است مربوط به اتفاقاتی باشد که ما هنوز نتوانسته‌ایم علت اصلی آن‌را کشف بکنیم. ولی به‌هرحال این نگرانی و دغدغه در بین مردم و خانواده ها وجود دارد. خود دانش‌آموزان هم از این بابت نگران هستند. عده‌ای هم اعتقاد دارند جریانی پشت این حوادث است که وابسته به متحجرین و افراد خاصی است که سعی می‌کنند تحصیل و رشد علمی و پیشرفت‌های کشور را از حوزه بانوان دور کنند و خانم‌ها را از موضوعات فرهنگی ،علمی،آموزشی و سیاسی دور نگاه بدارند.

آیا درس خواندن آن‌ها را مقدمه‌ای برای ورود به این عرصه‌ها می‌دانند؟

بله و متاسفانه این یک تفکر انحرافی و متحجرانه است که کلا مردود است. البته نمی‌توانیم بگویید براساس چنین ایده‌ای، مسمومیت‌ها رخ داده است، چون هنوز هیچ چیز روشن نشده و باید در انتظار پیگیری و جواب دستگاه‌های ذی‌ربط باشیم. امروز در جلسه هیات دولت، آقای رئیسی وزرای بهداشت، کشور و آموزش‌و پرورش را مامور رسیدگی به این ماجرا کرد و باید تحمل کنیم و ببینیم خروجی این بررسی‌ها و تحقیقات چه خواهد بود.

 جلسه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم، چون بررسی لایحه بودجه داشتیم

پس این‌که اعلام شد در اثر استنشاق گاز (ان دو) این مسمومیت‌ها ایجاد شده صحیح است؟

این‌ها نظرات اولیه و گمانه‌زنی‌هایی است که وجود دارد، اما این‌که این گمانه‌زنی‌ها تا چه حد با واقعیت‌ها منطبق باشد، هنوز روشن نیست و باید منتظر پاسخ، اظهارنظر و نتیجه‌گیری این کمیته که زیر نظر وزیر کشور مامور بررسی آن شده، باشیم.

آیا تاکنون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص جلساتی داشته است؟

از آن‌جا که الآن برای بررسی لایحه بودجه به‌صورت سه شیفته در مجلس جلسه داریم، زمان کافی برای برگزاری جلسه در اختیار نداشتیم و به‌صورت تلویحی روز یکشنبه در حاشیه جلسه غیررسمی بر اساس همان دیدگاه و نظریاتی که وجود دارد، صحبت شد، اما جلسه خاص و یا دستور جلسه‌ای که بتواند به وضوح و تخصصی رسیدگی کند، تشکیل نشده، اگر نیاز باشد، در خلال جلسات بررسی بودجه برگزار می‌کنیم . سعی داریم اگر نیاز بود موضوع را در دستور کار قرار دهیم ولی تا الآن نه دستوری در مجلس و نه در کمیسیون مطرح نشده است.

صرف‌نظر از این‌که این یک مسئله خیلی مهمی است و می‌توان این را پای کوتاهی نمایندگان گذاشت، خروجی و جمع‌بندی همان صحبت‌ها به‌کجا انجامید؟

عرض کردم در باره مسمومیت‌ها نه جلسه رسمی برگزار شده، و نه موضوع جلسه بوده است، تنها اظهارنظرات پراکنده‌ای مطرح شده که بعضی از اعضای محترم کمیسیون مطرح کردند، هم‌چنان‌که الآن هم در سطح مجلس در طول روزهای گذشته، بعضی نمایندگان اظهار نظرات متفاوت و بعضا متناقض هم داشتند، اما هیچ‌کدام فعلا ملاک ارزیابی و تشخیص موضوع نیست و باید منتظر بررسی نهادهای رسمی توسط وزارت کشور باشیم.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *