امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد رئیسی به روند اجرای پروژه نهضت ملی مسکن

امروز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ جلسه شورای عالی مسکن با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور برگزار شد. در جریان برگزاری این نشست رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس، دستور آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید را صادر کرد.

رئیسی در جریان این نشست با بیان توصیه‌هایی در خصوص وظایف دستگاه‌های مرتبط با پروژه نهضت ملی مسکن گفت: برای من به هیچ وجه قابل قبول نیست که ۹ ماه از دولت بگذرد و ما در این زمینه بحث کنیم که خط اعتباری بانک مرکزی برای تامین اعتبارات محقق شده یا نشده است؛ یا مالیات واریز شده یا بعضی از ادارات و سازمانها هنوز بحث دارند که آیا زمین به این قضیه اختصاص دهند یا ندهند. این بحث‌ها برای الان نیست، برای سه چهار ماه اول است.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه عقب ماندگی داریم. اگر بعضا می‌گوییم که دولتهای گذشته آنچنان که باید وظایف خود را انجام نداده‌اند این سوال الان نسبت به خود ما هم هست که آیا ظرف این مدت آنچنان که باید کارها پیش رفته است؟

62265111.jpg

بیشتر بخوانید:

رییس جمهور با بیان اینکه همواره با تشکیل جلسات مسکن موافقت کرده است گفت: ما مسائل کالاهای اساسی را و اصلاحات اقتصادی را باید دنبال کنیم. اینکه من اهمیت می‌دهم به قضیه مسکن برای این است که اولویت دارد. در حال حاضر خیلی از استانداران مسائل مهمتری دارند. اینکه آقایان نشسته اند باید یک کاری انجام شود. وقتی استانداران می آیند باید یک اتفاقی بیفتد.

رئیسی خاطرنشان کرد: مصوباتی که در این رابطه است باید با حضور همه دستگاهها بررسی و از نگاه دستگاههای دیگر کاملا این قضیه متقن شود. وقتی می‌گوییم مصوبه، باید واقعا مصوب شود. وگرنه مثل بسیاری از قوانین دیگر می شود. ببینید در حوزه مسکن چقدر قوانین داریم که اجرا نشده است. پس مساله ما قانون نیست بلکه این است که باید اجرا شود. باید دستگاههای مسئول دنبال کنند و هماهنگی لازم انجام شود.

وی با اشاره به لزوم تخصیص زمین به پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: در رابطه با زمینها آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی این موضوع دنبال کند که تخصیص اراضی در اختیار برخی از مراکز چه مشکلاتی دارد. آن دسته از متقاضیانی که واجد شرایط هستند در اراضی همان دستگاه‌ها مسکن تامین شود.

رییس جمهور تاکید کرد: من از استانداران، بانک‌ها، بانک مرکزی، سازمان‌های مسئول می‌خواهم که طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یک موضوع دارای اولویت تلقی کنند؛ چراکه سهم هزینه مسکن در سبد خانوار ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این یعنی مشکل جدی برای خانواده‌ها که باید از پیش پای مردم برداشته شود. با جلسه نمی شود، با اقدام انجام می‌شود. یک کارگر، کشاورز، مدیر، دانشگاهی یا حوزوی باید نصف درآمدش را برای مسکن اختصاص دهد که این مساله باید حل شود.

بنا بر این گزارش، از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مذکور قرار است ۹۲۵۱ واحد در شهر جدید سهند، ۱۸۷۵ واحد در شهرجدید گلمان، ۱۴ هزار و ۷۵۰ واحد در شهر جدید فولادشهر، ۶۶۵۶ واحد در شهر جدید بهارستان، ۲۸۷۲ واحد در شهر جدید مجلسی، ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد در شهر جدید هشتگرد، ۳۳۱۶ واحد در شهر جدید عالیشهر، ۷۹۰ واحد در شهر جدید نایبند، ۲۵۰۰ واحد در شهر جدید پردیس، ۴۴۹۷ واحد در شهر جدید پرند، ۴۰۰۰ واحد در شهر جدید ایوانکی، ۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد در شهر جدید گلبهار، ۱۲۱۳ واحد در شهر جدید بینالود، ۱۷۱۰ واحد در شهر جدید شیرین شهر، ۲۰۰۰ واحد در شهر جدید رامین، ۳۰۰ واحد در شهر جدید رامشار، ۵۰۲ واحد در شهر جدید تیس، ۷۱۱۲ واحد در شهر جدید صدرا، ۵۰۰۰ واحد در شهر جدید مهاجران، ۳۰۰۱ واحد در شهر جدید امیرکبیر و ۲۵۰۶ واحد در شهر جدید علوی ساخته شود.

۲۱۲۱۷

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *