امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

رسول سلیمی : مجلس یازدهم در حالی وارد سومین سال فعالیتش می شود که سنگ بنای طرح های نمایندگان با شعارهای اولیه آنها که بر محور اقتصاد و معیشت مردم بود، فاصله دارد. پیگیری طرح هایی که یا با مخالفت افکارعمومی مواجه می شد یا آنکه اساسا اهداف مجلس یازدهم در ارتقای معیشت و رفاه مردم را دنبال نمی کرد. حاشیه هایی که بر متن غلبه می کرد و نارضایتی و گاهی خشم مردم را به دنبال داشت.

مرور این دسته از فعالیت های نمایندگان مجلس نشان دهنده صرف میزان قابل توجهی از وقت و هزینه برای برخی طرح هایی است که در بهبود معیشت مردم نه تنها تاثیری نداشته بلکه مسئله اصلی کشور محسوب نشده و ارزیابی های کارشناسی ، اولویتی برای قانونگذاری محسوب نمی شده است.

مرور برخی از مصادیق چنین فعالیت هایی ، خالی از فایده نیست.

توهین به دیپلمات ها در صحن علنی مجلس

محمدجواد ظریف که در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ برای ارائه گزارش به صحن علنی مجلس آمده بود هدف توهین نمایندگان مجلس یازدهم قرار گرفت.(فیلم لحظات توهین را ببینید) توهین هایی که روزهای بعد از آن، با واکنش رهبرانقلاب رو به رو شد و ایشان در نقد رفتار نمایندگان مجلس گفته بودند «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.»

ظریف در آن جلسه که در حوزه های مختلف سیاست خارجی، پرونده هسته ای و روابط خودش با سردار سلیمانی و جبهه مقاومت گزارش می داد، در پاسخ به توهین های مکرر نمایندگان مجلس «گفت که حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بود، اما من وظیفه دارم از شما به عنوان نمایندگان مردم بزرگ ایران بشنوم و به گوش جان بشنوم و از شما تشکر کنم از انتقادهای شما تشکر می‌کنم حتی از تندی‌های شما هم تشکر می کنم. اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ما باهم هستیم.»

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

طرح جنجال برانگیز صیانت از فضای مجازی

این طرح که بیش از ۷ ماه از وقت نمایندگان مجلس را به خود اختصاص داد، با مخالفت شدید افکارعمومی مواجه شد. بسیاری از کارشناسان، اساتید دانشگاه و اقشار مختلف متاثر از اثرات تخریبی بر اقتصاد و آزادی های اجتماعی با آن مخالفت کردند. بعد از آنکه نسخه مورد تایید طراحان آن در کمیسیون ویژه ای که برای بررسی آن تشکیل شده بود و اختیارات آن کمیسیون را بر اساس قانون اساسی به نمایندگان عضو آن تفویض کرده بود، معاونت تقنینی مجلس در نامه ای فرآیند رای گیری و تصویب این طرح در کمیسیون را به دلیل تغییر در متن طرح اولیه مغایر با قانون داخلی مجلس دانسته و رای گیری کمیسیون صیانت را ابطال کردند. سرانجام مجلس بعد از ماه ها تنش و درگیری، طرح صیانت را برای تعیین چارچوب های کلی آن، به شورای عالی فضای مجازی ارسال کرد. این در حالی است که هنوز سایه هدف محوری طراحان آن، یعنی مسدوسازی و فیلترینگ بر سر اینترنت ایران برای باقی است.

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

مجازات برای نگهداری از حیوانات خانگی

«برای نگهداری کنندگان از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه جرم زایی شود» این جمله را حاجی دلیگانی درباره هدف از ایجاد این طرح می‌گوید، این عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است: فضاهای اجتماعی مخصوص انسان‌ها است نه مخصوص حیواناتی که باید در محل‌های مخصوص به خودشان زندگی کنند. طراحان این طرح صنف مشاورین املاک را موظف کرده حداکثر سه ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره بگنجاند و جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌شود) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم» می‌شوند.

ممنوعیت واردات آلات موسیقی؛ منتقدان از ایران بروند

آذرماه ۱۴۰۰ مهدی میراشرفی، رئیس گمرک ایران در گفت‌وگویی خبر ممنوعیت کالایی را اعلام کرد که تا پیش از آن کسی از این ممنوعیت خبر نداشت. «آلات موسیقی جزو کالاهای گروه چهاری است که ورود آن به کشور ممنوع است.» همان موقع سیدکاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم نایب اول رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفته بود: «ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست چون کشور ما جمهوری اسلامی است. چرا باید با وجود این همه شهدا و علمایی که داریم آلات موسیقی به کشور وارد شود؟» موسوی در پاسخ به نقدهای مطرح شده برای این طرح گفته بود: «اگر افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی‌خودشان هستند، کشورهای دیگر هستند می‌توانند از ایران بروند»

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

سیلی عنابستانی به سرباز راهور؛ انفعال هیات رئیسه مجلس

بعد از آنکه خودروی عنابستانی نماینده سبزوار برای ورود به خط ویژه اتوبوس توسط سرباز راهور شهر تهران متوقف می شود، او با سرباز وظیفه درگیر شده و به او سیلی می زند. فردای انتشار ویدئوی سیلی زدن عنابستانی، او طی بیانیه ای اصل ماجرا را انکار می کند. اما انتشار ویدئوی دیگری سیلی زدن او را تایید و فشار افکارعمومی به مجلس برای برخورد با او را افزایش می دهد. این در حالی است که کمتر از یک شبانه روز، انکارهای عنابستانی به تشکر از این سرباز و عذرخواهی از مردم ایران منجر شد. محمدباقر قالیباف که در صفحه رسمی تویتترش تأکید کرده بود که درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه ماجرا را بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد، بعد از صدور رای دادگاه و محکومیت عنابستانی، تا به امروز سکوت کرده است.

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

مصوبه تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در بهار و تابستان

نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس در واپسین روزهای کاری سال ۱۴۰۰، طرح نسخ تغییر ساعت رسمی کشور را تصویب کردند. با ارسال طرح به شورای نگهبان و رفع ابهامات آن که در جلسات حضوری نماینده شورای نگهبان با بهارستانی ها پیگیری شد، سرانجام محمدباقر قالیباف این قانون را به دولت ابلاغ کرد. قانونی که از تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱ لازم الاجرا خواهد بود. سابقه عدم تغییر ساعت رسمی کشور به دوره محمود احمدی نژاد باز می گردد. زمانی که او در اسفند ۱۳۸۴، تصمیم گرفت از جلو کشیدن ساعت رسمی کشور در سال جدید جلوگیری کند. آن روزها نمایندگان مجلس با دریافت گزارشات کارشناسی بویژه از وزارت نیرو به این نتیجه رسیدند که مصرف برق کشور متاثر از عدم تغییر ساعت رسمی، افزایش یافته است. مجلس در ادامه قانونی را برای الزام دولت احمدی نژاد به تغییر ساعت تصویب کرد. احمدی نژاد سرانجام با دو سال مقاومت در برابر اجرای قانون مجلس، این مصوبه را اجرا کرد. قانون مجلس در حالی به دولت ابلاغ شده که برابر جدیدترین گزارشات وزارت نیرو، کشور ظرفیت تامین برق در صورت عدم تغییر ساعت رسمی کشور را نخواهد داشت. موضوعی که در جدیدترین نامه شرکت توزیع نیروی برق به استاندار تهران اعلام شده است.

مجلس یازدهم در گرداب چالش های خودساخته نمایندگان

بیشتر بخوانید :

هزینه مجلس یازدهم؛ هر دقیقه ۲۱ میلیون تومان ، یک ساله ۱۱۵۶ میلیارد تومان

اکنون که مجلس یازدهم وارد سومین سال فعالیتش می شود، نمایندگان مجلس گستره ای از طرح ها و لوایح را تصویب کردند. برابر بررسی ها در سال ۱۴۰۰، هزینه هر دقیقه مجلس شورای اسلامی ۲۱ میلیون تومان است و در یک جلسه یک ساعت علنی، یک میلیارد هزینه روی دست ملت می‌گذارد و ۱۱۵۶ میلیارد تومان هزینه یک سال مجلس بوده است.(ببینید) از این رو در شرایط تحریم های امریکا و فشار اقتصادی و معیشتی به مردم، تعیین اولویت های کشور و مسائل و چالش هایی که بایستی با قانون گذاری از آن عبور کرد، اهمیت دارد. واکنش تند افکارعمومی به برخی طرح های مجلس که دغدغه های معیشتی مردم را دنبال نکرده و بلکه برخی طرح ها همچون طرح صیانت از فضای مجازی که معیشت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، مجلس را از مدار راس امور خارج می کند. چالش های خودساخته ای که مردم را در برابر پارلمان قرار داده و بعد از مطرح شدن هر طرحی که مبنای آن تضاد با منافع مردم است، افکارعمومی را مقابل خود قرار داده است. مسیری که بی اعتمادی بیشتر و فاصله مجلس و مردم منجر می شود.

۲۱۲۱۳

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *