امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

جزئیات اقدام تنبیهی فوری ایران / سپاه دو نفتکش یونان را توقیف کرد + واکنش آتن و و اشنگتن

شبکه خبری المیادین گزارش داد که دو فروند نفتکش یونانی در آب های خلیج فارس توسط گارد ساحلی ایران توقیف شد.

المیادین افزود: گارد ساحلی ایران دو نفتکش یونانی «دلتا بسودن» و «پردنت اند ریور» را در سواحل بندرلنگه و عسلویه توقیف کرده است.

پیشتر نشریه لویدز لیست که در حوزه کشتیرانی فعالیت می کند هم در خبری مدعی شد که یک نفتکش یونانی در آبهای بین المللی که در حال حرکت از خلیج فارس به سمت یونان بود توسط پرسنل نظامی ایرانی توقیف شد.

این نشریه در گزارش جداگانه ای نیز به نقل از منابع خود نوشت که یک کشتی دیگر با پرچم یونان در منطقه خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی توقیف گردید.

جزئیات توقیف ۲ نفتکش یونانی

به گفته منابع آگاه، نفتکش Delta Poseidon (IMO: ۹۴۶۸۶۷۱) که تحت پرچم یونان حرکت می کرد، امروز توسط یک هلیکوپتر ایرانی توقیف شد.

این نفتکش ساخت سال ۲۰۱۱، اندکی بعد گفته شد که با اسکورت یک کشتی نیروی دریایی ایران به سمت سواحل ایران حرکت می کند.

نفتکش محموله‎ای را در بصره عراق بارگیری کرده بود.

2 کشتی یونانی توسط نیروهای نظامی ایران توقیف شدند+جزئیات/ آمریکا واکنش نشان داد

بیشتر بخوانید :

بر اساس اطلاعات واصله، مقصد نفتکش آگیوی تئودوروی در نزدیکی کورینث بود و محموله برای پالایشگاه روغن موتور واقع در آنجا فرستاده میشد.

نفتکش دلتا پوزیدون بخشی از ناوگان تانکرهای دلتا در یونان است.

دومین نفتکش یونانی توقیف شده یک کشتی پنج ساله کشتیرانی Prudent Warrior (IMO: ۹۷۵۳۵۴۵) است که توسط نیروهای ایرانی توقیف شده است.

پس از آنکه دولت یونان یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن را با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا توقیف کرد، چهارشنبه گذشته کاردار این کشور ( در غیاب سفیر ) به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

اطلاعیه سپاه

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.

ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان؟

همزمان ، تسنیم به نقل از منابع آگاه، گزارش داد ، توقیف نفتکش های یونانی در خلیج فارس عصر جمعه و طی عملیاتی هماهنگ و همزمان توسط رزمندگان مناطق چهارم و پنجم نیروی دریایی سپاه صورت گرفته است. براساس این گزارش ، همچنین هنوز ۱۷ فروند کشتی یونانی دیگر در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت. همچنین منابع آگاه تاکید می کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

بازداشت ۹ شهروند یونانی

طبق گزارش آسوشیتدپرس مجموعا ۹ شهروند یونانی در جریان توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس بازداشت شده اند.

ظرفیت دو نفتکش

به گزارش فارس ، بر اساس بررسی‌ها؛ هر دو کشتی توقیف شده ظرفیتی مجموعا حدود ۳۰۰ هزار تن (هر کدام حدود ۱۵۰ هزار تن) معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را دارند که در صورت بارگیری کامل، اکنون این مقدار از محصول در اختیار ایران است.

ایران ۲ نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرد

یونان اعتراض کرد

وزارت خارجه یونان در بیانیه ای خواستار آزادی کِشتی‌های توقیف شده این کشور از سوی ایران شد.

به گزارش مهر ، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که وزارت امور خارجه یونان با تأیید خبر توقیف ۲ کشتی تحت پرچم این کشور در خلیج فارس توسط ایران، خواستار آزادی آنها شد.

واکنش آمریکا

نیروی دریایی آمریکا هم اعلام کرد که در حال بررسی گزارش هایی درباره توقیف ۲ نفتکش متعلق به یونان از سوی ایران است.

وبگاه الجزیره نیز در این خصوص نوشت: وزارت خارجه یونان گفته است که به دلیل توقیف دو نفتکش با پرچم یونان در خلیج فارس به ایران اعتراض کرده است.

پیشتر نیروی دریایی آمریکا هم اعلام کرده بود که در حال بررسی گزارش هایی درباره توقیف ۲ نفتکش متعلق به یونان از سوی ایران است.

۲۱۲۱

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *