امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور وزیر کار می شود؟/ ماموریت ویژه وزیر کار جدید

مهرشاد ایمانی: بعد از کشمکش‌های فراوان درباره وزارت کار و چندین ماه اداره این وزارتخانه به شکل سرپرستی در نهایت ابراهیم رئیسی، محمدهادی زاهدی وفا را که از زمان استعفای حجت‌الله عبدالملکی سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت، به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد اما این معرفی، پایان ماجرا نبود و او نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. عمده‌ترین نقد به زاهدی‌وفا سرمایه بسیار بالای او بود. از این رو رئیسی ملزم به معرفی فرد دیگری شد که این‌بار معاون اجرایی خود یعنی صولت مرتضوی را معرفی کرد؛ فردی که در کارنامه‌اش مسئولیت‌های متعددی دیده می‌شود؛ از ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان و معاون سیاسی وزارت کشور گرفته تا شهرداری مشهد، استانداری خراسان جنوبی، بخشداری فارسان، فرمانداری بیرجند و چند مسئولیت دیگر تا اخیرا که او در دولت سید ابراهیم رئیسی به مقام قابل توجهی رسید؛ معاون اجرایی دولت و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری. حالا رئیسی او را برای وزارت کار معرفی کرده تا برخی بگویند باتوجه به سابقه اجرایی‌اش، گزینه مناسبی است و برخی نیز با گفتن این که تمام مسئولیت‌های مرتضوی سیاسی بوده است، او را برای اداره یک وزارتخانه اقتصادی مناسب ندانند.

نظر عموم نمایندگان درباره صولت مرتضوی چیست؟

                       سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره وضعیت صولت مرتضوی نزد نمایندگان به «خبرآنلاین» گفت: «ما اولین جلسه با آقای مرتضوی را روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی برگزار کردیم و مسائلی مطرح شد که جمع‌بندی آن بود که ایشان می‌تواند ارتباطی خوب میان دولت و مجلس برقرار کند. از طرفی دارای تجربیات اجرایی بالایی است و اکنون هم، از جایگاه معاون اجرایی و مسئول سفرهای استانی رئیس‌جمهور برای وزارت کار معرفی شده است. آن طور که برداشت می‌شود، عموم نمایندگان نگاه مثبتی به آقای مرتضوی دارند و او را برای وزارت کار مناسب می‌دانند و حالا قرار است روز سه‌شنبه برنامه‌های او به فراکسیون‌ها ارائه شود تا در نهایت نمایندگان روز چهارشنبه تصمیم‌گیری کنند که رأی اعتماد بدهند یا خیر اما تصور غالب میان نمایندگان آن است که آقای مرتضوی برای وزارت کار مناسب است».

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چه نقدهایی به معرفی مرتضوی برای وزارت کار وجود دارد، بیان کرد: «مخالفان می‌گویند او مسئولیت سفرهای استانی را برعهده دارد که مسئولیت مهمی است؛ از سوی دیگر می‌گویند او معاون اجرایی رئیس‌جمهور است و بهتر است در همین مسئولیت‌ها باقی بماند که البته این نقدها از سوی اکثریت نمایندگان مطرح نمی‌شود».

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین درباره مشکلات مهمی که باید در اسرع وقت در وزارت کار رفع شود، تصریح کرد: «وزارت کار هم از نظر تعدد وظایف و هم آن که طیف‌های بی‌شماری از مردم را در برمی‌گیرد بسیار مهم است و به نوعی با تمام صنوف و اقشار مردم ارتباط دارد. علاوه بر این کلی سازمان‌های مددجو و شرکت‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی زیرمجموعه‌اش است و کاملا می‌تواند از نظر اقتصادی تعیین‌کننده باشد. یکی از نقاط ضعف جدی این وزارتخانه وضعیت هلدینگ‌ها و البته دو صندوقی هستند که غالبا بدهکارند.امیدواریم اگر آقای مرتضوی رأی اعتماد گرفت، بتواند به سروسامانی به شرایط وزارت کار بدهد».

تغییر سریع مدیران وزارت کار؟

 مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور وزیر کار می شود؟ تغییر مدیریت ها ماموریت وزیر کار جدید
مهدی شریفیان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

مهدی شریفیان، عضوی دیگر از کمیسیون اجتماعی هم درباره وزیر پیشنهادی کار به «خبرآنلاین» گفت: «آقای مرتضوی جزو مدیران موفق است که از پایین‌ترین سطوح مدیریتی شروع کرده و اکنون معاون اجرایی رئیس‌جمهور است و وقتی به سابقه کاری او نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که هر کجا بوده، موفق بوده است. امیدواریم با انتخاب او خلأ نبود حدود یک‌ساله وزیر در وزارت‌ کار به بهترین شکل جبران شود. به هر حال گرچه وزیر پیشین یعنی آقای عبدالملکی عملکرد خوبی داشت اما انتصاب‌های زودهنگام و غیرکارشناسی او به وزارت کار ضربه زد که امیدواریم آقای مرتضوی همه اینها را جبران کند».

او ادامه داد: «من از آقای مرتضوی خواستم که اگر به وزارت رسیدند در اسرع وقت تغییری جدی در مدیران اصلی وزارتخانه ایجاد کند. به هر حال حدود ۶۰درصد از مردم با وزارت کار ارتباط دارند و می‌طلبد مدیرانی کار مردم را پیش ببرند که از تخصص بالایی برخوردارند. من پیش‌بینی می‌کنم اکثریت نمایندگان موافق آقای مرتضوی باشند و به احتمال زیاد رأی می‌آورد و آنچه مشاهده می‌شود آن است که مخالفان او در اقلیت هستند».

سابقه کاری مرتضوی با وزارت کار سنخیت دارد؟

 مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور وزیر کار می شود؟ تغییر مدیریت ها ماموریت وزیر کار جدید
امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا

امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق شورای شهر اما نظری متفاوت از آنچه گفته شد دارد، او معتقد است صولت مرتضوی هیچ سنخیتی با مسئولیت‌های وزیر کار ندارد. او به «خبرآنلاین» گفت: «باید دولت افرادی را برای تصدی مسئولیت‌ها معرفی کند که جامعه احساس کند با حضور او در مسئولیت اتفاقات خاص و مثبتی رخ می‌دهد؛ به این معنی که وزیر پیشنهادی باید دارای خلاقیت خاص، ایده‌های بکر و تفکرات سازنده‌ای در حوزه مسئولیت آن وزارتخانه‌ داشته باشد. من پرسشم از دولت این است که آقای مرتضوی چه سنخیتی با جایگاه وزیر کار دارد؟ آیا نباید افراد را در جایگاه متناسب خودشان به کار بگیریم؟ آیا نه این است که وقتی قرار است فردی را به مجلس معرفی کنیم، مطمئن باشیم که او می‌تواند از عهده کارهایی که محول خواهد شد، برآید و جامعه از عملکرد آن شخص منتفع شود؟ آیا نمایندگان مجلس سوگند یاد نکرده‌اند که به صلاح جامعه رأی دهند؟ من به عنوان یک شهروند واقعا برایم جای سؤال است که آقای مرتضوی چه سنخیتی با وزارت کار دارد؟ او بخشدار، معاون فرماندار و شهردار مشهد بوده است که به نقل از روزنامه ایران در دولت قبل در همان دوران شهرداری‌اش در مشهد دیوان محاسبات موردی را مطرح کرد که منجر به جدایی‌اش از مشهد شد. او یک فرد سیاسی است و وزارت کار یک وزارتخانه کاملا اقتصادی است و درست نیست به دلیل رفاقتی که با مسئولان دولت دارد از یک جایگاه سیاسی به یک جایگاه اقتصادی ورود کند. من تصور می‌کنم انتخاب آقای مرتضوی در مجلس با چالش مواجه می‌شود و بعید است بتواند رأی بیاورد مگر اینکه نمایندگان فاکتورهای دیگری را لحاظ کنند».

او همچنین گفت: «یکی از مشکلات عدم انتخاب و انتصاب مدیران نبود سازوکار حزبی است؛ به این علت وقتی عملا احزاب کارکرد ویژه خود را ندارند دولت نمی‌داند باید از چه نیروهایی استفاده کند اما اگر احزاب در کشور جایگاه واقعی خود را داشتند، حزب پیروز با تمام نیروهایش وارد می‌شد و از پیش معلوم بود قرار است چه نیروهایی چه مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرند».

*ویژگی‌های مثبت مرتضوی چیست؟

 مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور وزیر کار می شود؟ تغییر مدیریت ها ماموریت وزیر کار جدید
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر اصولگرا، نماینده مجلس پنجم و از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، نظری متفاوت از واعظ آشتیانی دارد و به «خبرآنلاین» می‌گوید: «وزارت کار یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست زیرا وضعیت بیمه‌شدگان کشور، بازنشستگان و اقشار ضعیف و محروم در اختیار آن است و می‌طلبد که در این وزارتخانه افرادی جامع‌نگر، متخصص و کسانی که دغدغه حمایت از اقشار ضعیف را دارند، مسئولیت بگیرند. متأسفانه دولت با علم به اهمیت این وزارتخانه اما در پی استعفای آقای عبدالملکی ماه‌ها این وزارتخانه را با سرپرستی اداره کرد و ای‌کاش دولت زودتر از اینها وزیر پیشنهادی خود را معرفی می‌کرد. حالا اما رسیده‌ایم به آقای مرتضوی. به نظرم آقای مرتضوی باتوجه به سوابق اجرایی‌اش در شهرداری و وزارت کشور و مسئولیت‌های دیگر می‌تواند سامانی به وزارت کار بدهد. صولت مرتضوی مدیری جهادی، کارکشته و باتجربه است و می‌تواند تصمیمات پخته‌ای بگیرد».

او درباره ضرورت ساده‌زیستی فردی که مسئولت وزارت کار را برعهده می‌گیرد هم گفت: «من فکر می‌کنم فردی که مسئولیت وزارت کار را برعهده می‌گیرد نباید به لحاظ سطح زندگی دور از بدنه اصلی جامعه باشد. او باید بتواند اقشار ضعیف را درک کند. درباره وزیر پیشنهادی قبل هم تصور می‌کنم مشاوره‌های لازم به دولت داده نشده بود و خب دیدیم با رأی مخالف نمایندگان مواجه شد. از دولت انقلابی انتظار می‌رود با در نظر داشتن این مؤلفه در انتخاب‌هایش دقت لازم را به عمل آورد که البته درباره آقای مرتضوی این مشکل وجود ندارد».

*وضعیت تمکن مالی مرتضوی چگونه است؟

 مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور وزیر کار می شود؟ تغییر مدیریت ها ماموریت وزیر کار جدید
محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا

محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس هم باور دارد که مرتضوی برای وزارت کار مناسب است. او درباره این موضوع به «خبرآنلاین» گفت: «آقای مرتضوی نیرویی جهادی، پیگیری و باتجربه است و به دلیل سابقه بسیاری که در همه حوزه‌های اجرایی دارد، می‌تواند در اداره وزارت کار مؤثر عمل کند. از طرفی با شناختی که نسبت به نیروها دارد، قادر خواهد بود که از نیروهای دلسوز و متخصص بهره ببرد و امیدواریم اگر از مجلس رأی اعتماد گرفت بتواند به اوضاع وزارت کار در اسرع وقت سروسامان دهد و البته در این مسیر از نظر همه کارشناسان استفاده کند. درباره او هم موضوع تمکن بیش از حد مالی وجود ندارد و فردی ساده‌زیست است. او کار خود را از استان‌های محروم شروع کرد و به معاونت وزارت کشور، شهرداری مشهد و دیگر مسئولیت‌ها دست یافت؛ بنابراین من او را نیروی خوبی برای وزارت کار می‌دانم و امیدوارم رأی هم بیاورد».

کوهکن همچنین درخصوص اهمیت وزارت کار بیان کرد: «وزارت کار به دلیل ادغام‌هایی که در گذشته شده است، وزارتخانه‌ای گسترده است و حجم پولی که در این وزارتخانه وجود دارد، با هیچ نهاد، سازمان و وزارتخانه‌ دیگری قابل مقایسه نیست؛ بنابراین فردی باید در سمت وزیر برای این وزارتخانه قرار بگیرد که چابک و هوشمند و البته با جامعه کارگری آشنا باشد و خود را موظف به احقاق حقوق قانونی کارگردان و اقشار ضعیف بداند. او نباید یک‌سویه نگاه کند و باید به فکر تولید باشد و هم به فکر خلق ثروت. وزیر کار باید مشکلات صندوق بازنشستگی را رفع کند و از آن سو حقوق کارگران و حقوق کارفرماها را توامان در نظر داشته باشد. در مجموع وزارت کار دارای اهمیت‌های بسیاری است و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌شود مشکلات موجود در این وزارتخانه را مرتفع کرد».

۲۱۶۲۱۶

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *