امروز: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

«نرمش قهرمانانه»؛ از صلح حدیبیه تا صلح امام حسن(ع)

اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص «نرمش قهرمانانه» در عرصه دیپلماسی با بازتاب و تحلیل‌های متفاوت داخلی روبرو شد.

به گزارش نامه، «عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود. با مسئله ای که سالهای پیش« نرمش قهرمانانه» خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی. درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه است. یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟»
سخنان رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و سپاهیان در آستانه هفته دفاع مقدس از یک سو و سفر رییس جمهور جدید ایران به نیویورک برای حضور در اجلاس سالیانه مجمع عمومی این سازمان. بازتاب زیادی در عرصه داخلی و خارجی داشت. چنانچه برخی رسانه‌های خارجی سخنان معظم له را تببین موضع جدید ایران در عرصه بین الملل و برخی آن را در آستانه سفر رییس جمهوری به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پیش زمینه‌ای برای روابط جدید ایران با غرب بر سر مساله هسته ای و تحریم ها عنوان کردند.
این درحالیست که ایشان پیش از این نیز در مرداد ماه سال ۷۵ نیز تعبیر «نرمش قهرمانانه» را بکار برده و فرموده بودند«نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلمات هاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى (رض) را الگوى خود قرار دهند».
به موازات این سخنان اما برخی سیاسیون نیز در داخل به بیان دیدگاه های خود دراین خصوص پرداختند. که در جدول زیر به برخی از آنها اشاره شده است؛

اسامی

سمت

اظهارات در خصوص بیانات رهبری درباره نرمش قهرمانان در عرصه دیپلماسی

افروغ، عماد

نماینده پیشین مجلس

*نرمش قهرمانانه به معنای عقب‌نشینی از مواضع نباید تفسیر شود و نباید به معنای موضع عجز و ضعف تفسیر شود؛ ما کماکان بر سر مواضع خود ایستاده‌ایم و در مصافی با جهان سلطه در غالب ترکیبی از استکبار و صهیونیست مواجه هستیم که باید بتوانیم با پیش بردن چنین پیامی از رهبری به طور عمیق به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنیم.

*نرمش قهرمانانه در دیپلماسی چیزی جز اعلام موضع از روی حکمت، عزت و مصلحت نیست و ما زمانی می‌توانیم نرمش قهرمانانه را متوجه شویم که این سه وجه بنا به تاکیدات رهبری در عرصه سیاست خارجی از سوی ما قابل فهم باشد.

بروجردی، علاءالدین

رییس کمیسیون امنیت ملی

*نرمش قهرمانانه نوعی، سیاست اسلامی و مؤمنانه است، این سیاست باید به ابزاری برای پیشبرد اهداف دیپلماسی کشور تبدیل شود. این موضوع به معنی دفاع از منافع ملی و حفظ اصول انقلاب، همراه با تعامل با دنیا و قدرت‌های بزرگ است تا در این مسیر منافع جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های انقلاب محقق شود.

بهشتی‌پور، حسن

کارشناس مسائل بین‌الملل

*در حال حاضر راه حل دیگری به جز مذاکره وجود ندارد و افرادی که می‌گویند این کار اشتباه است باید توضیح بدهند در شرایط فعلی چه روشی بهتری از مذاکره می تواند ما را به اهدافمان برساند.

*نرمش قهرمانانه به معنای در پیش گرفتن رفتاری هوشمندانه بوده و این پیام را دارد که باید در مواقع لازم سرسختی نشان دهیم و این طور نباشد که همواره مواضع سخت و یا نرم را به صورت یکنواخت اتخاذ کنیم بلکه در هر زمینه‌ای اعتدال لازم است. یک دیپلمات حرفه‌ای زمانی که پای منافع کشورش در میان است می‌داند که کجا نرمش نشان دهد و کجا مقتدرانه بر سر مواضع خود ایستادگی کند.

ترقی، حمیدرضا

معاون امور بین الملل حزب موتلفه

*نرمش قهرمانانه به‌معنای رها کردن آرمان‌ها و اصول انقلاب نیست، نرمش قهرمانانه تاکتیکی در نبرد با دشمن برای فراهم کردن مقدمات پیروزی است.

*نرمش قهرمانانه را باید از اقدام رسول‌الله در صلح حدیبیه الهام بگیریم که بعدها در قرآن به نام فتح‌الفتوح نام‌گذاری شد. در جریان صلح حدیبیه، کفار در ابتدا به پیامبر گفتند: نام خداوند را در ابتدای صلح‌نامه نیاوریم، که رسول‌الله قبول کردند و بعد از آن گفتند: شما را نیز به‌عنوان فرستاده خداوند قبول نداریم و فقط نام محمد را در نامه بیاوریم، که باز رسول‌الله قبول کردند. در همین جریان عده‌ای به پیامبر اعتراض می‌کردند: چرا سخنان آنها را قبول می‌کنید؟! اما رسول‌الله براساس آنچه تشخیص دادند این نرمش را مقدمه‌ای برای پیروزی قرار دادند که فتح‌الفتوح شد.

دهقان، محمد

عضو هیات رییسه مجلس

*تعبیر “نرمش قهرمانانه” از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای اهداف استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و به‌معنای فراموش کردن دشمنی‌های دشمنان،‌ کوتاه آمدن در برابر دشمنان و عقب‌نشینی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران که لایتغیر است، نیست. بنابراین نرمش قهرمانانه به‌معنای اجرای حرکات تاکتیکی برای رسیدن به مقاصد بزرگ است.

رفیقدوست، محسن

اولین وزیر سپاه

*دشمنان نظام با وجود توطئه‌هایی که برعلیه کشورمان دارند اما در عین حال گفته اند که آماده مذاکره با ایران هستند و اینکه ما آماده باشیم با آنان مذاکره کنیم این می شود “نرمش” و این موضوع که چگونه مذاکره کنیم مربوط به مفهوم  “قهرمانانه”می شود.

* آمریکا اعلام کرده است بدون هیچ امتیازی و با تکریم ملت ایران حاضر به مذاکره است و نتیجه این نرمش قهرمانانه تمکین دشمن در مقابل خواسته های ایران است.

سروری، پرویز

نماینده سابق مجلس

*نرمش قهرمانانه یعنی نرمش متکی به ارزش ها، اصول و جریان مقاومت؛ چراکه انعطافی که از چارچوب ها فاصله نگیرد برای جریان سازی مقاومت امری ممدوح و لازم است.

شوهانی، احمد

عضو کمیسیون امنیت ملی

*«نرمش قهرمانانه» به معنای تسلیم و سازش نیست و به گفته وی این عبارت به معنای حرکت در چارچوب منطق، استدلال و حکمت است. در «نرمش قهرمانانه» نباید اقتدار ملی ما زیر سؤال برود چرا که ما تاکنون برای داشتن فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هزینه پرداخت کرده‌ایم و باید از این حق خود دفاع کنیم.

کوثری، محمد

رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست

*هنر یک دیپلمات این است که در طول مذاکرات از لبخند صحبت با لحن آرام و گاهی تند استفاده کند ولی در نهایت تلاش کنند که تمامی این تاکتیک‌ها و تلاش‌ها با حفظ سیاست‌های کلی نظام به کسب منافع حداکثری منتهی شود.

*منظور از نرمش قهرمانانه آن است که اگر مسوولان در عرصه سیاست خارجی موضوعی را قبول کردند باید این موافقت با در نظر گرفتن اصول و سیاست‌های کلی نظام باشد و نباید به هیچ عنوان از اصول کوتاه آیند. نرمش قهرمانانه این نیست که هرچه آنها بگویند را ما قبول کنیم بلکه منظور از نرمش قهرمانانه، تغییر روش‌ها با در نظر گرفتن اصول و سیاست‌های کلی نظام است که با این شرط که خدشه‌ای به اصول کشور وارد نشود.

لاریجانی، محمدجواد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه

*نرمش قهرمانانه باید به گونه‌ای باشد که دیپلماسی ما تیز عمل کند، همانگونه که در امر ساختار سیاسی داخلی در ارتباط با انتخابات این موضوع را ثابت کردیم و دشمنان ما متوجه شدند که در مورد ملت ما اشتباه کرده‌اند.

*کلماتی که مقام معظم رهبری در بیانات‌شان بکار بردند، بخشی از دیپلماسی داهیانه‌ای است که حرکات و کلماتش حکایت از تعاملی دارد که مورد نیاز است و این تعامل و نرمش حاوی قهر، اخم، خنده و صحبت است. این نرمش مطالبه امروز رهبری است نه از باب اضطرار، شان ما ایجاب می‌کند که ارتقا پیدا کنیم که این اصطلاح بسیار زیبا بوده و دیدی از نمای کلی است.

محتشمی، مجید

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان

*نرمش قهرمانانه به معنای حضور پرقدرت در محافل بین‌المللی با رویکرد بازی برد_ برد است.

*وزارت خارجه باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کند و بدون شتابزدگی زمینه‌های ایجاد مذاکره با آمریکا را فراهم کند زیرا من معتقدم طرف‌های اروپایی قدرت‌های درجه دو و سه دنیا هستند که مذاکره با آنها کم‌اثر خواهد بود اما مذاکره با آمریکا که به عنوان قدرت بزرگ جهانی تلقی نی‌شود، می‌تواند در حل مشکلات کشور در رابطه با تحریم ها بسیار موثر باشد.

محمدی، مهدی

کارشناس مسائل بین الملل

*یک نگاه کاملاً اجمالی به این صحنه نشان‌دهنده این است که ایران حتی اگر تصمیم به نرمش گرفته باشد از موضع یک قهرمان چنین تصمیم گرفته است. در واقع این هنر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مقام یک استراتژیست است که می‌تواند به‌سرعت پیروزی‌های راهبردی را از طریق مانورهای تاکتیکی مناسب و تولید ادبیات هوشمندانه به ابزار پیشبرد دیپلماسی تبدیل کند.

*نرمش قهرمانانه، به‌معنای استفاده درست از قدرت راهبردی و دادن علامت‌های صحیح به طرفهای مقابل است دراین‌باره که یک ایران پیروز، دارای روحیه تعاملی بیشتری هم هست. هرگونه تلاش برای ترجمه مفهوم نرمش قهرمانانه به اقدامی از موضع ضعف دقیقاً از نشناختن جغرافیای بحث، شرایط شکل‌دهنده به آن و مبانی که این مفهوم از آن تغذیه می‌کند، نشئت می‌گیرد.

نقدی، محمدرضا

رییس سازمان بسیج مستضعفین

*دشمن اگر زیاد فشار بیاورد حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد،برخی واداده واژه نرمش قهرمانانه را از کل سخنان دیروز رهبری جدا کنند و از آن به عنوان تکرار صلح امام حسن (ع) یاد کنند.

نقوی حسینی، حسین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

*نرمش قهرمانانه در دیپلماسی، حریف را در راند آخر تسلیم می‌کند. موفقیت این روش به شناخت و فهم صحیح از طرف مقابل نیاز دارد. در سیاست خارجی و حوزه دیپلماسی مذاکره وجود داشته و در مذاکره بده بستان هایی است که دو طرف مذاکره بر اساس این اصل به توافقات و نقاط مشترکی دست پیدا می کنند.

*متاسفانه گاهی طرف های مذاکره ساده لوحانه و ساده انگاری کرده و در پیچ و خم‌های مذاکره نرمش هایی انجام می دهند که دریافت های لازم در طول مذاکره نصیب آنها نخواهد شد، این درحالی است که اگر طرف مقابل را خوب شناخته و آگاه باشد که مسلح و متجاوز است و فقط منافع خود را پیگیری می‌کند، نرمش بدون تدبیر مقابل او تبعات منفی خواهد داشت.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *