یاران سبز- مرتضی خضری: نمیدانم چه تصوری از توسعه بدون راه وجود دارد ولی می دانم توسعه و رونق بدون در نظر گرفتن راه یا غیر ممکن است و یا بسیار سخت، در شمال استان راهی وجود دارد که سالها پیش راه توسعه را به شمال استان باز کرد ولی به مرور این راه با احداث راههای تازه، دیگر پذیرای مسافری نشد اما یک نگاه کارشناسانه نشان داد این راه شریان حیاتی شهرهای شمالی استان بوشهر است و در اندک زمانی مورد توجه مسئولین قرار گرفت؛ راهی با فواید بسیار که میتواند به شکلی میانبر بنادری مانند گناوه، دیلم، امام حسن و ریگ را به مرکز کشور متصل کند.
عملیات انجام شده بر روی جاده گناوه – میشان
جاده قدیم و جدید گناوه – میشان
جاده گناوه – میشان – بابا میدان که چند سالی از کلنگ زنی آن برای آغاز عملیات می گذرد همچنان غریبانه چشم به راه مسافر است. این راه از قدیمیترین جادههای شوسهای استان بود و از دل تل و تپههای زاگرس مسافران را به سمت مرکز کشور راهنمایی میکرد. این جاده شوسهای که از نزدیکی روستای تاج ملکی به سوی کوهپایههای زاگرس کشیده شده بود بیش از صد سال عمر دارد و روزگاری مسافران زیادی را رهنمون و همراه بود. اما با احداث جادههای جدید این جاده رونق خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد ولی توجه به شمال استان و پی گیری مسیر تازهای که بتواند بنادر گناوه، دیلم، ریگ و امام حسن را به مرکز کشور نزدیک کند بار دیگر نگاهها را به سوی این راه معطوف کرد و بالاخره بعد از کارهای کارشناسی زیاد طرح جاده جدید با نام جاده گناوه میشان در مجاور جاده قدیم به تصویب رسید و کلنگ آن به زمین زده شد.
شروع این پروژه نوید بخش بود اما بعد از مدتی کار بر روی این مسیر متوقف شد، توقفی که بسیار طولانی شده است این در حالی است که تنها قسمتی از این جاده به بهره برداری نرسیده است که در حوزه استان بوشهر قرار دارد و در واقع برای اتصال مرکز کشور به جنوب تنها مسیر ۵۵ کیلومتری در استان بوشهر بر گل مانده است.
این راه که به بزرگراه مرکز ایران به جنوب هم مشهور است دارای فواید بسیاری است از جمله:
۱-دسترسی آسان به مکان تبرکه امامزاده بی بی حکیمه که هر ساله به دلیل مسیر ناهموار مشکلات فراوانی را برای زائران به وجود می آید.
۲-توسعه گردشگری و جذب توریست.
۳-پدافند غیر عامل راههای ارتباطی در رسیدن مرکز نشینان به جبهه جنوب و خلیج فارس.
۴-رونق اقتصاد روستاها و شهری مسیر بزرگراه.
۵-تسهیل صادرات و واردات با کم نمودن هزینه حمل و نقل
۶-تاسیس کارخانه های بیشمار گچ و فراورده های آن در طول مسیر از چرام تا دیلم و از گچساران تا گناوه
۷-تاسیس کارخانه های بیشمار سفال، سرامیک، کاشی و هر فراورده ای که مواد اولیه آن گل رس مرغوب باشد.
۸-تاسیس کارخانه سیمان در طول مسیر.
۹-احیای حیات وحش از دست رفته و نابود شده منطقه و مسیر بزرگراه
۱۰-توسعه باغات مرکبات و کشاورزی در مناطق گچساران تا گناوه، مخصوصا مناطق باباکلان و خروج آن مناطق از عدم توسعه و فقر مالی و بیکاری.
۱۱-دسترسی بنادر مهم گناوه، دیلم، امام حسن و ماهشهر به استانهای اصفهان، شمال کشور، چهار محال بختیاری و فارس و رونق این بنادر.
۱۲-کوتاه نمودن فاصله مرکز ایران به بنادر جنوب به طول ۱۱۰ کیلومتر.
۱۳-صرفه جویی مصرف سوخت به میزان ۷۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور.
۱۴-تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از بنادر گناوه و دیلم به اصفهان و تهران و شمال کشور
۱۵-کاهش ۲ و نیم ساعت زمان سفر گناوه به اصفهان
سرنوشت راه
در حالی که راه گناوه میشان در استان بوشهر همچنان با تمام وعدههای داده شده در مراحل اولیه جاده سازی قرار دارد و مشخص نیست چه سیاست پنهانی حاکم است که این راه بدون سرانجام مانده است، در حوزه استان فارس افتتاح شده است.
خبر افتتاح جاده گناوه میشان در استان فارس در تاریخ ۸۹/۱۱/۱۷
دکتر احمدزاده در مراسم بهره برداری از پروژه ملی جاده میشان –گناوه در شهرستان نورآباد ممسنی که در مدت ۲۴ ماه ساخته شده است گفت: با تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش زمان ۵ ساعته مسیر شیراز گناوه به کمتر از ۳ساعت ، ظرفیت های صادرات و واردات استان نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
نماینده عالی دولت در استان فارس در چهارمین روز از دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی که با حضور مرادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ستادی استانداری همراه بود از همه مدیران استان خواست تا زمینه پیشرفت همه جانبه استان بویژه در نقاط محروم را فراهم کنند.
دکتر روح اله احمدزاده در افتتاح قطعه ۱۸ کیلومتری از کیلومتر ۸۰ تا ۹۸ جاده میشان-گناوه که با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال انجام گرفته است اظهار داشت: بازیهای سیاسی تمام شدنی است و تنها چیزی که باقی می ماند، نوکری و خدمتگزاری به مردم، سرکشی به مناطق محروم و رسیدگی به خانواده های معظم شاهد و ایثارگر است.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه هیچ عملی برای من جذابتر از حضور در مناطق محروم نیست افزود: روحیه خستگی ناپذیر برخی مدیران استان ستودنی است و باید تلاش کنیم تا این رویه در بدنه مدیریتی شهرستان ها و بخشهای استان نیز تسریع یابد.
بخوانید از سرنوشت راه در حوزه استان بوشهر
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر از پیشرفت ۵۲ درصدی قطعات در دست اجرا راه اصلی گناوه ـ میشان خبر داد.
به گزارش «خلیج فارس» به نقل از فارس؛ فرزاد رستمی گفت: طول کل این پروژه ۱۷۰ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن در حوزه عملیاتی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر است و اکنون قطعات در دست اجرا ۵۲ درصد پیشرفت دارد.
رستمی افزود: این محور در جنوب غرب کشور، غرب استان فارس و شمال استان بوشهر در ابتدای محور شهر گناوه و در انتهای مسیر نور آباد در استان فارس واقع شده است.
مدیریت ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر تصریح کرد: راه اصلی گناوه ـ میشان با ۱۱ متر عرض شامل دو خط سواره رو به عرض ۶۵ متر با شانههای آسفالتی از هر دو سمت به عرض ۵۵ متر و شانه خاکی به عرض ۳۰ سانتی متر است.
رستمی بیان داشت: ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای این پروژه اختصاص یافته است.
رستمی در پایان اظهار داشت: محور در دست اجرای گناوه به میشان نقش موثری در کاهش زمان سفر و بار ترافیکی از استان بوشهر به استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد دارد.
مصاحبه صفایی بوشهری مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۱
صفایی بوشهری در گفتگو با مهر:ساخت جاده گناوه – میشان- نورآباد با سرعت دنبال می شود
صفایی بوشهری در گفتگو با مهر: ساخت جاده گناوه – میشان- نورآباد با سرعت دنبال می شود
گناوه – خبرگزاری مهر: قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: ساخت دو قطعه از جاده گناوه – میشان- نورآباد که در استان بوشهر قرار دارد، با سرعت دنبال می شود.
علیرضا صفایی بوشهری در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با راه گناوه – میشان – نورآباد اظهار داشت: دو قطعه از این مسیر در استان بوشهر قرار دارد که در حال حاضر عملیات اجرایی در این قطعهها با شتاب خوبی در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: این پروژه دارای اعتبارات ملی است که سال گذشته اعتبارات ملی برای این طرح پیش بینی شد ولی اعتبارات ملی روی ۷۰ درصد تخصیص بود.
وی افزود: امسال اعتبارات خیلی خوبی در بخش طرح های ملی با نگاه ویژه ای که مهندس نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و استاندار بوشهر دارند که به جد دنبال می کنند و ما هم دنبال این هستیم که بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن اعتبارات ملی را بگیریم و این پروژه را با اعتبارات ملی امان پایدارتر کنیم.
صفاییبوشهری اضافه کرد: تلاش میکنیم کارگاه این پروژه راهسازی را فعالتر کنیم تا در پایان برنامه پنجم این پروژه از شهرستان گناوه به شهرستان نورآباد یا استان بوشهر به استان فارس از کریدور شمالی پوشش داده شود که به امید خداوند دنبال تسریع در روند این پروژه هستیم.
آن وعده ها عملی نشد و حتی در ادامه سالاری استاندار دولت یازدهم «تدبیر و امید» هم نتوانست گره کور این راه را باز کند. راهی که آسایش را به مردم شمال استان ارزانی خواهد کرد.
احسن خیلی خوب گزارش کردی کامل و مبسوط اگر مسو لان درک ان را داشته باشند با تشکر از نویسنده و بوجود اورنده سایت احسن تبارک اله