امروز: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه و حسینیه خان بندر ریگ میزبان معماران در روز معمار

یاران سبز_ مرتضی خضری: معماری می تواند شهر را با تغییری اساسی روبرو کند. نگاه خلاق معمار توان جان دادن به ساختمانهایی را دارد که می توانند حتی نقش تعیین کننده ای در جذب توریست هم داشته باشند. دانش آموختگان معماری گناوه که گروهی جوان می باشند روز معمار را در حسینیه و خانه خان بندر ریگ جشن گرفتند.

حسینیه و خانه خان بندر ریگ با قدمتی بیش از دویست سال در زمان قاجار و در شهر بندر ریگ بنا شد. ساخت این بنا در زمان خانعلی خان گپ آغاز شد.

در روز معمار پویا دولابی استاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر هم معماران را همراهی کرد، دولابی که تخصص ویژه در زنده سازی بافت های تاریخی دارد بعد از بازدید از خانه و حسینیه خان بندر ریگ گفت: مرمت های در این بنا صورت گرفته است که اصالت آن را زیر سئوال می برد و تشخص هویت آن سخت می شود ولی کلیت آن حفظ شده است و می توان به عنوان یکی از عالی ترین معماری ها از آن نام برد. معماری هایی در بوشهر داریم بنام عمارت ها که در سطح گستره شده اند و خانه هایی که در بافت قدیم بوشهر هستند و در ارتفاع کار شده اند، این معماری ما بین دو معماری بوشهر است و تا قبل از این بازدید چنین ساختمانی ندیده بودم و خیلی با ارزش است ؛ هم تلاش کرده است حیاط مرکزی داشته باشد و هم باغ پشت را دارد و یک مجموعه ای نیمه شهری را در خود حل کرده است که این بر می گردد به وسعت زمین این ساختمان که به خوبی تقسیم و کار شده است.

دولابی همچنین اظهار داشت: در واقع کسی که این ساختمان را مرمت کرده است تنها تمایل به مرمت داشته و توان مرمت نداشته است و به صورت کارشناسی مرمت صورت نگرفته است . اگر بخواهیم این بنا حفظ شود و اشکالات آن برطرف شوند مسئولین باید دخالت کنند، این بنا را می توان به سمت و سوی اصالت خود برگرداند.

پیمان اسفنداری یکی از پیشگامان برنامه های معماری گناوه این برنامه را با نام خشت اول تدارک دیده بود.اسفندیاری در پایان این بازدید گفت: هدف شناسایی بناهای واجد شرایط معماری در شهرستان است که این بنا هم از نادر بناهای قابل تحقیق در منطقه می باشد.

خانه-خان-بندر-ریگ روز-معمار.خانه-خان-بندر-ریگ روز-معمار.حسینه-خان-بندر-ریگ حسینیه-خان-در-بندر-ریگ روز-معمار.-خانه-خان-بندر-ریگ حسینیه-خان.بندر-ریگ.. حسینیه-خان..بندر-ریگ حسینه-خان.بندر-ریگ

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *