امروز: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

شب شعر و موسیقی با صدای ناهنجار سیستم صوتی

یاران سبز_ مرتضی خضری: دومین شب از نهمین جشن فرهنگ گناوه خاص شعر و موسیقی بود. در این شب خاص، خاص‌ترین تعلق گرفت به سیستم صوتی سالن خلیج فارس گناوه؛ این سیستم چنان بلوایی به پا کرد که حسین رئیسی و گروه یزله سیستم را کنار گذاشتند و اجرای خود را انجام دادند. حسین رئیسی و گروهش برای دو اجرا تمرینات زیادی انجام داده بودند اما تمام رشته‌های این گروه را سیستم صوتی پنبه کرد. مهران حیدری‌زاده عضو گروه یزله از وضعیت به وجود آمده چنان به تنگ آمد که دیشب نخندید. سیستم صوتی در این شب با علی جعفری در شعرش اندکی مدارا کرد ولی وقتی کوثر ابراهیم‌زاده برای خواندن شاه‌نامه بر روی سن قرار گرفت، شاهکار سیستم صوتی هم شروع شد.

سیستم صوتی برای برهم زدن برنامه هر چه از دستش برمی‌آمد انجام داد اما صدای نی‌ مصطفی ظرافت مشهور به بامصطفی لبخند ریز رضایت را بر لب‌های پیران نشاند و جوان‌ها هم با دل‌نشین‌ترین ساز جنوبی سر خوش شدند. در این شب محمد دهقان هم شعر خواند. علی باهو از همان ابتدا شعرهایش را نمی‌نوشت و در ذهن خود به ثبت می‌رساند. باهو هشتاد سال با این شعرها زندگی کرده است. شعرهایی که رنگ دفتر را ندیده‌اند.

یکی از زیباترین اجراهای شب شعر و موسیقی را گروه فرم محلی آوای موج  انجام دادند.   لباس‌های زیبای محلی و حرکاتی که دریای پرطلاتم را همراه با تلاش جاشوان نشان می‌داد اوج برنامه شب شعر و موسیقی بود. سامان حبشی مدیر این گروه بود.

در این برنامه از مصطفی ظرافت و علی باهو دو پیش‌کسوت فرهنگ شفاهی گناوه تجلیل شد. مصطفی ظرافت از همان نی استفاده می‌کند که در جوانی ساخته بود. این نی عمری بیش از ۵۰ سال دارد.

محمد مظفری دبیر نهمین جشن فرهنگ گناوه هدایایی را به رسم یادبود به علی باهو و مصطفی ظرافت اهدا کرد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *