امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

محمد بنا: نایب قهرمانی آسیا چیزی از ارزش بچه‌ها کم نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد بنا در مورد عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: پس از اجرای مرحله داخلی فرآیند (چرخه) انتخابی تیم ملی که آخرین آن جام تختی در اهواز بود، به منظور ایجاد عدالت محوری که خواست کشتی گیران و مربیان سراسر کشور بود و طبق وعده‌ای که کرده بودیم، نفرات اول این مسابقات را به مغولستان اعزام کردیم. البته در وزن ۶۷ کیلوگرم دانیال سهرابی نفر اول این وزن به دلیل اینکه باید در تیم جوانان به میدان برود اعزام نشد و ما از بین سجاد ایمن طلب و شاهین بداغی نفرات دوم و سوم، بداغی را به دلیل اینکه وزن کمتری داشت اعزام کردیم.

وی ادامه داد: از تمامی نفراتی که اعزام شدند تشکر می‌کنم؛ چه کسانی که یک دور کشتی گرفتند و چه کسانی که به مدال طلا دست یافتند، به هرحال این مسابقات زمانی برگزار می‌شد که نفرات منتخب ما از جام تختی تنها ۳۰ روز فرصت حضور در اردوها را داشتند و طبیعتاً در این زمان کم نمی‌شود که کشتی گیران را از لحاظ فنی ارتقا داد، ضمن اینکه هدف ما رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی بود و کشتی گیران را از لحاظ بدنی هم نمی‌توانستیم زیر فشار ببریم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل پایبندی به فرآیند (چرخه) انتخابی، برخی از کشتی گیرانی که اولین میدان رسمی آنها بود و یا برای اولین بار در رده بزرگسالان به میدان می‌رفتند را بدون اینکه حتی در یک تورنمنت بین المللی جهت کسب تجربه اعزام کنیم راهی مسابقات مغولستان کردیم. شرایط هم از نظر دوری راه و هم از نظر میزبانی سخت بود.

بنا تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل اینکه تیم‌های قرقیزستان، مغولستان، قزاقستان، کره جنوبی و ژاپن به دنبال حضور موفق در بازی‌های آسیایی بودند، نفرات اصلی خود را در این مسابقات به میدان فرستادند که این موضوع نیز سطح رقابت‌ها را بالا برده بود.

وی افزود: به هرحال بضاعت تیمی که ما به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام کردیم همین بود و نمی‌توان از کشتی گیرانی مانند نوربخش، حبیب اللهی و بداغی انتظار مدال طلا داشت، ضمن اینکه تنها نفرات اصلی و با تجربه ما محمدرضا مختاری، ناصر علیزاده، مهدی بالی و امیر قاسمی بودند. ۳ نفر آنها به مدال طلا دست یافتند و امیر قاسمی نیز اگر کمی دقت می‌کرد به مدال طلا می‌رسید، وتیم ما می‌توانست قهرمان هم باشد.

نایب قهرمان کشتی فرنگی جهان اظهار داشت: البته ما از گرمسیری هم انتظار مدال طلا نداشتیم اما وی با عملکرد خوبی که داشت خود را به عنوان یک مدعی در وزن ۸۲ کیلوگرم معرفی کرد. ما در سه سال گذشته قهرمان آسیا شدیم و در سال‌هایی هم حتی روی سکو نرفتیم؛ ولی در مسابقات بزرگ‌تر موفق عمل کردیم. به خصوص در سال‌هایی که بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا برگزار می‌شود، بیشتر توجه ما بازی‌های آسیایی است چراکه این مسابقات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: قوانین اتحادیه جهانی طوری است که اگر کشتی گیران به مسابقات آسیایی اعزام نشوند، آن کشور حق شرکت در رقابت‌های جهانی را ندارد و از سوی دیگر نیز ما نمی‌توانستیم با چند کشتی گیر به مغولستان برویم چراکه همه انتظار داشتند با یک تیم کامل در این رقابت‌ها شرکت کنیم. ولی اگر زمان بیشتری داشتیم، قطعاً کشتی گیران عملکرد بهتری داشتند.

بنا گفت: مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان مرحله‌ای از فرآیند انتخابی تیم ملی در بخش برون مرزی محسوب می‌شد. این مسابقات به عنوان یک تورنمنت بین المللی برای محک کشتی گیرانی که از دل چرخه انتخابی بیرون آمده بودند محسوب می‌شد و ما طبق وعده‌ای که داده بودیم. به غیر از ۷ نفر مدال دار که شامل ۶ مدال دار رقابت‌های جهانی و دارنده مدال طلای امیدهای جهان بود، به همه فرنگی کاران ایران این فرصت را دادیم که در سه مسابقه‌ی قهرمانی کشور در زاهدان، انتخابی جام تختی و رقابت‌های بین المللی جام تختی خود را مطرح کنند. کار اصلی ما برای تکمیل این فرآیند، از این به بعد با حضور این کشتی گیران و ۷ کشتی گیر مدال آور در تورنمنت‌های مختلف بین المللی و اردوهای آماده سازی آغاز می‌شود.

بنا با بیان اینکه اجرای فرآیند (چرخه) انتخابی گاهی اوقات نیز به ضرر تیم ملی تمام می‌شود گفت: کشتی گیران جوان و یا بی تجربه‌ای که در فرآیند موفق عمل کرده اند و سابقه حضور در تورنمنت‌های بین المللی را ندارند، به یکباره نمی‌توان به مسابقات همچون قهرمانی آسیا اعزام کرد. البته درست است که قهرمانی آسیا سطح بالایی نسبت به رقابت‌های جهانی و المپیک ندارد اما برای آن کشتی گیران شاید در حد این مسابقات باشد و جو این رقابت‌ها باعث می‌شود تا عملکرد خوبی از خود نشان ندهند. به عنوان مثال عارف حبیب اللهی و چند کشتی گیر دیگر نیاز داشتند به یک تورنمنت بین المللی اعزام شوند تا با محیط مسابقات خارجی در سطح بزرگسالان آشنا شوند و سپس در چنین مسابقاتی حضور پیدا کنند.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: موجودیت کشتی فرنگی ایران کشتی گیران برتر سه رقابت داخلی قهرمانی کشور، انتخابی جام تختی و جام تختی و ۷ مدال آور معاف از این مسابقات هستند. ما ۱۴۶ روز سخت را پیش رو داریم که از بین این نفرات ۳ تیم را برای اعزام به مسابقات کشورهای اسلامی، جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی آماده کنیم که ۲ رقابت با حضور ۱۰ کشتی گیر و یک رقابت با کشتی گیر ۶ کشتی گیر برگزار می‌شود و ما باید در اوزان غیر المپیکی ۲ تیم و در اوزان المپیکی ۳ تیم داشته باشیم.

وی افزود: البته در برخی اوزان دستمان پر است و در برخی اوزان دستمان خالی است، به عنوان مثال ما در اوزان ۸۲، ۸۷، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم چند کشتی گیر خوب و مدال آور داریم اما در بعضی از اوزان نیز باید روی نفرات کار کنیم تا بتوانیم نفرات منتخب خود را برای حضور در سه رقابت پیش رو گزینش کنیم.

بنا در مورد برنامه‌ی آینده تیم ملی کشتی فرنگی گفت: تمامی برنامه‌های ما با فدراسیون کشتی هماهنگ است و همانطور که گفتم به فرآیند (چرخه) انتخابی تیم ملی پایبند بودیم، در هفته‌های آینده نیز به همراه کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد جلسه‌ای را با مسئولان فدراسیون خواهیم داشت تا برنامه‌های خود را برای ماه‌های آینده ارائه دهیم.

وی در مورد اینکه چه نفراتی به رقابت‌های جهانی و چه نفراتی به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شوند گفت: سیاست فدراسیون کشتی که من نیز آن را قبول دارم بسیار درست است، هدف نهایی ما المپیک ۲۰۲۴ پاریس است و در رشته‌ی کشتی که پرافتخارترین ورزش کشورمان است، نگاه‌ها باید المپیکی باشد چراکه سطح کشتی ما فراتر از قاره آسیا است.

بنا افزود: پس از مسابقات المپیک نیز، رقابت‌های جهانی باید در اولویت باشد، چراکه ارزش مدال جهانی برای یک کشتی گیر بسیار مهمتر از بازی‌های آسیایی است، به عنوان مثال حسن یزدانی که ۷ مدال خوشرنگ جهانی را دارد، به دنبال کسب هشتمین مدال خود در رقابت‌های جهانی است تا اولین کشتی گیری در تاریخ کشتی ایران باشد که ۸ مدال در مسابقات المپیک و جهانی کسب کرده و مطمئنم که یزدانی به دنبال رسیدن به اهداف بزرگ‌تر نیز است، چراکه عمر قهرمانی کوتاه است و باید از تمام فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

سرمربی تیم ملی کشتی تصریح کرد: البته به همراه پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جلسه‌ای را با رئیس کمیته ملی المپیک برگزار کرده ایم و می‌دانیم =روی کشتی بعنوان مدال آورترین ورزش ایران در بازی‌های آسیایی حساب باز کرده اند. ما نیز برای خوشحالی مردم کشورمان و کسب افتخار برای ایران عزیز کم نخواهیم گذاشت اما اینکه چه تیمی به رقابت‌های جهانی و چه تیمی به بازی‌های آسیایی اعزام شود به فدراسیون کشتی و تعاملات آن با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مربوط می‌شود و ما نیز تابع تصمیم فدراسیون کشتی هستیم.

بنا با بیان اینکه شرایط کشتی فرنگی با کشتی آزاد در جهان متفاوت است و حفظ داشته‌ها و افزودن به آنها اصلی ترین وظیفه کادر فنی محسوب می‌شود اظهار داشت: قدرت کشتی آزاد جهان در اختیار سه کشور ایران، روسیه و آمریکا است و در این چند سال همواره این کشورها بر روی سکوی جهانی بوده اند اما در کشتی فرنگی، نفرات نخبه متعلق به چندین کشور هستند. اگر به همین مسابقات نروژ نگاه کنیم می بنیم مدال طلا از آن کشتی گیران کشورهایی همچون ژاپن، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، روسیه و صربستان شده و کشتی گیران قرقیزستان، ترکیه، گرجستان، مجارستان و چند کشور اروپایی و آسیایی نیز سایر مدال‌ها را از آن خود کرده اند.

وی ادامه داد: اینکه ما در جهانی نروژ توانستیم با کسب ۴ مدال طلا بهترین عملکرد مدالی را در رقابت‌های جهانی داشته باشیم حاصل سه سال کار و تلاش بود و تمامی کشتی گیرانی که در این مسابقات موفق شدند از روز اول مدال آور نبودند و با حضور در اردوها و اعزام به تورنمنت‌های مختلف و کسب تجربه توانستند به این موفقیت برسند. وظیفه ما نیز ادامه همین روند است و باید بتوانیم با اجرای فرآیند (چرخه) انتخابی نفرات مستعد و مطرح دیگر را نیز با اعزام به تورنمنت‌های مختلف و تمرینات مختلف اردویی به جمع این نفرات اضافه کنیم. قطعاً حفظ نفرات مدال آور بسیار مهم است چراکه برای آنها هزینه شده و مدت زمان طولانی را در اردوها حضور داشته اند و اگر بخواهیم جایگزینی برای آنها داشته باشیم باید به همین اندازه کار و تلاش کنیم.

بنا در مورد نزدیکی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما نزدیکی این مسابقه به هم است که مجبوریم نهایت دقت را در برنامه ریزی خود داشته باشیم، چراکه تجربه نشان داده که برخی کشتی گیران مطرح به خاطر کسب مدال به بازی‌های آسیایی اعزام شده اند، اما نه تنها دست‌شان به مدال نرسیده بلکه دچار مصدومیت هم شده و یا به خاطر شکست از نظر روحی و روانی آسیب دیده اند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان خاطرنشان کرد: سال فنی فشرده و سختی را پیش رو داریم و به جهت آمادگی کشتی گیران و مهیا کردن ۳ تیم، نیازمند تدارکات کامل چه از لحاظ برگزاری اردوهای منظم و چه از لحاظ اعزام‌های مختلف به تورنمنت‌های بین المللی هستیم. امیدوارم حمایت‌های لازم از کشتی چه مادی و چه معنوی هرچه زودتر انجام شود، البته ما هم وظیفه داریم تمام تلاش خود را برای موفقیت کشتی کشور انجام دهیم. ما نفرات منتخب خود را در پایان فرآیند (چرخه) انتخابی تیم ملی به فدراسیون اعلام خواهیم کرد و در نهایت با توجه به اولویت‌های فدراسیون، ترکیب تیم‌های اعزامی به مسابقات کشورهای اسلامی، جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی را اعلام خواهیم کرد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *