امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش جامعه مامایی درجوان سازی جمعیت مهم است

به گزارش ایرنا، دکتر حسن ملکی‌زاده روز سه شنبه در آیین گرامیداشت مقام ماما افزود: از مهم‌ترین مباحث کشور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید جدی بر آن دارند بحث فرزندآوری و جوان‌سازی جمعیت است که ماماها طلایه داران این حوزه هستند.

وی اظهار کرد: جوانی جمعیت یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف است که این سیاست گذاری در کشور ما نیز در حال طراحی و اجرا است زیرا اگر روند کنونی ادامه یابد شاهد جامعه‌ای با کهولت سن خواهیم بود که آسیب‌های زیادی به جامعه وارد می کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: در راستای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب این دانشگاه قرارگاه تعالی جمعیت را تشکیل داده و کمیته‌های مختلف( درمان، آموزش، بهداشت، تحقیقات..)  طراحی‌شده که در حوزه درمان یکی از مباحث مهم آن خدمات مامایی است.

ملکی‌زاده افزود: یکی از سرمایه‌های مهم و حیاتی که در حوزه مامایی قرار دارد فرآیند و مکانیسم‌های تسهیل زایمان است که امید است وظایفی که ماماها بر عهده دارند بهتر از گذشته انجام شود تا حاصل زحمات آنان فرزندانی سالم برای آینده کشور باشد.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های دوران بارداری و سلامت بانوان از خدمات مهم حوزه مامایی بوده که درزمان حاضر بخوبی در وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و حوزه سلامت در حال انجام است. ما نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا حوزه مامایی، حوزه‌ای پویا و فعال‌شده و خدمات خود را به نحو احسن به مردم ارائه دهد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزایش تخت‌های مراقبت‌های  ویژه نوزادان در بیمارستان شهدای خلیج فارس و نیز افزایش کمیت و کیفیت کلاس‌های آموزشی برای زایمان در همه مراکز بهداشتی و بیمارستانی از برنامه های مهم این دانشگاه است.

 دکتر احمد یزدان‌پناه  افزود: بزودی بخش LDR و بخش پریناتولوژی ( حاملگی پرخطر) مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس راه اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین بهسازی و خوشایندسازی فضاها و فرآیندهای زایمانی و افزایش تخت  LDR  در کل استان بویژه در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر انجام می‌شود.

یزدان پناه از نقش بسیار مهم جامعه مامایی در سلامت مادر و کودک، تلاش مستمر این جامعه برای سلامت خانواده، پیشگیری از آسیب های جسمی و روحی مادر و نوزاد تقدیر کرد.

وی ادامه داد: روز جهانی ماما فرصتی است که به نقش بی بدیل و کلیدی این قشر پرتلاش تاکید دوباره ای صورت گیرد.

یزدان پناه بیان کرد: در شرایط کنونی نقش جامعه مامایی کشور به عنوان خط مقدم اجرای سیاست های کلی نظام سلامت برای جوانی جمعیت کلیدی و اساسی است و ما در تدوین برنامه جامع در دانشگاه و معاونت درمان این نقش را به صورت ویژه دیده‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه ماماها بهترین لحظات زندگی یک مادر را رقم می‌زنند افزود: در برنامه جامع ۴ و ۸ ساله که از سوی معاونت درمان در حال تدوین است نگاه ویژه ای به سلامت مادر و نوزاد شده که رکن اصلی این حوزه ماماها هستند.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *