امروز: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

مرکز شنوایی سنجی در دشتی بوشهر افتتاح شد

به گزارش خبرنگار، رئیس اداره بهزیستی دشتی در آئین افتتاح این مرکز در شهر بادوله گفت:  شنوایی سنجی کودکان از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است و والدین نوزاد باید حساسیت زیادی برای انجام  آزمایش‌های شنوایی سنجی  در زمان مناسب انجام دهند.

مراد زارع افزود: تأخیر در تشخیص کم شنوایی، تأثیر غیر قابل برگشتی بر تحول زبانی و گفتاری کودکان دارد و والدین باید با مراجعه به موقع از ناشنوایی نوزادان و کودکان خود جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در صورت وجود کم‌شنوایی عمیق، کودک بدون استفاده از سمعک یا دیگر وسایل تقویتی، هیچ‌گونه دسترسی به گفتار ندارد و در نتیجه رشد زبانی و گفتاری نخواهد داشت.

رئیس اداره بهزیستی دشتی تاکید کرد: کم شنوایی تأثیر بسیار منفی بر رشد زبانی کودک دارد که با تشخیص زودهنگام و انجام غربالگری شنوایی از مشکلات و پیامدهای بعدی کودکان جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مرکز شنوایی سنجی تمام خدمات لازم برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات شنوایی نوزادان و کودکان بخش کاکی شهرستان دشتی را دارد.

رئیس شبکه بهداشت دشتی نیز گفت: این مرکز شنوایی سنجی با همکاری شبکه بهداشت و درمان دشتی و اداره بهزیستی شهرستان در مرکز جامع سلامت شهید توپال شهر بادوله افتتاح و کارخدمت رسانی برای شناساسیی به موقع ناشنوایی کودکان را انجام می دهد.

پرویز احمدی افزود: غربالگری شنوایی آزمونی، سریع و مقرون به صرفه است که افراد را به دو گروه «سالم» و «نیازمند ارزیابی جامع» تقسیم می‌کند.

وی به اهمیت راه اندازی این مرکز برای غربالگری شنوایی نوزادان و مقرون به صرفه بودن در سطح بخش محروم کاکی دشتی اشاره کرد و افزود: کم شنوایی ممکن است در هر زمان ایجاد شود و در نوزادان با انجام غربالگری شنوایی و تشخیص به موقع بسیاری از مشکلات شنوایی و مراجعات مکرر بعدی والدین برای مشکلات شنوایی کودکان را کاهش  می دهد.

وی تاکید کرد: در صورت اقدامات مداخله‌ای مناسب، رشد زبانی، درکی و اجتماعی  نوزادان به احتمال زیاد مشابه همسالان شنوای آنها خواهد شد.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *