امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

صدای لنج‌داران گناوه به گوش کسی آشنا نیست

یاران سبز_ مرتضی خضری: به هر جایش بنگری درد دارد؛ گناوه را می‌گویم. وضعیت بد اقتصادی همه را به ستوه در آورده است. لنج‌داران گناوه نقش مهمی در وضعیت اقتصادی این بندر دارند ولی این جماعت بزرگ هم زیر بار هزینه‌های سنگین در حال شکستن هستند.

دو سه سالی‌ بود در خور گناوه دستگاه لایروب، لنگر انداخته بود و به نظر می‌رسید برنامه‌ای برای لایروبی دارد. تبعات کار نیمه تمام و غیرکارشناسی لایروبی در خور گناوه دامن چند لنج را گرفت و باعث غرق شدن در خور گناوه شد. مدتی‌ست خبری از لایروب نیست ولی لنج‌های گناوه در لیست تعرفه‌های خود هزینه‌ای به نام لایروبی را پرداخت می‌کنند. این هزینه در کنار هزینه‌هایی مانند «عوارض بر ارزش افزوده» و «مالیات بر ارزش افزوده» در لیست شرکت عمرانی مشیران کاریز بندرگناوه قرار دارد.

لنج‌داران گناوه در زمان تخلیه بار لیستی را تحویل می‌گیرند که دارای هفت تعرفه مربوط به سازمان بنادر و کشتیرانی‌ست. در این لیست، حق تخلیه در اسکله، هزینه لایروبی، هزینه توقف کنار اسکله، هزینه جمع‌آوری زباله، درآمد حاصل از پاس کشتی، عوارض بر ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده گنجانده شده است و در کنار این لیست، لنج‌داران در زمان خروج باید به شرکت عمرانی مشیران کاریز نیز که وجود خارجی ندارد هزینه‌هایی مانند لایروبی، عوارض بر ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت کنند.

لنج‌داران گناوه از این وضعیت به‌شدت ناراضی هستند و خواستار توضیح مسئولان شهرستان در این زمینه شده‌اند.

سوال این است؛ وقتی لنج‌دار تمام عوارض بندری را طبق تعرفه سازمان بنادر و کشتیرانی کشور پرداخت می‌کند چرا باید هزینه عوارض لایروبی را هم پرداخت کند؟

تعاونی لنج‌داران گناوه هم در فروردین سال ۹۷  شکایتی تنظیم و به اداره بندر و دریانوردی گناوه تحویل داده بود ولی تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.

پست های مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *